Het verdoemde verbond

Zaterdag, 20 februari, 2021

Geschreven door: Jakim Kravanja
Artikel door: Minca Huiberts

Lukt het haar om haar moeder te vinden en de waarheid over zichzelf te achterhalen?

[Recensie]: Toen Cara vijf jaar oud was, verdween haar moeder plotseling en werd ze opgevangen in een kindertehuis. Inmiddels is ze dertien jaar, ziet ze schaduwen onder en rondom haar bed en praat ze tegen haar knuffelbeer. Daardoor denken de andere kinderen dat ze gek is en plagen haar daarmee. Tijdens een uitstapje naar een pretpark haalt een leeftijdsgenoot een grap met haar uit en dan gaat het mis. Maar een plotseling krachtveld rondom Cara redt haar en de jongen. De volgende dag komt haar knuffelbeer tot leven en hij vertelt haar dat ze krachten bezit en dat er andere planeten bestaan. Vanaf dat moment verandert Cara’s hele wereld. Wat als haar moeder zich op een andere planeet bevindt en zij haar kan opsporen? Zo reist Cara af naar andere planeten en raakt ze verwikkeld in een hevige strijd tussen verschillende rassen. Lukt het haar om haar moeder te vinden en de waarheid over zichzelf te achterhalen?

Het verhaal start redelijk treurig en de situatie waarin Cara zich bevindt wordt al snel duidelijk. Na het uit de hand gelopen voorval in het pretpark vinden er enkele raadselachtige en magische gebeurtenissen plaats. Vanaf dat moment wordt het verhaal gevuld met bovennatuurlijke en onverklaarbare dingen. De wereld zoals wij die kennen veranderd al snel in iets veel groters. De auteur openbaart het idee dat er meerdere planeten en rassen bestaan. En vanaf het moment dat Cara daar naar afreist, volgen interessante en spannende gebeurtenissen elkaar op. Naast de wonderbaarlijke werelden die netjes worden beschreven, maar niet te uitgebreid, bevatten enkele hoofdstukken ook behoorlijk wat informatie over de desbetreffende planeet, het verleden en de huidige situatie van de inwoners. Cara’s bezoek wordt hierdoor niet afgeraffeld, er staat haar soms zelfs nog een uitdaging te wachten die ze aan moet gaan voordat ze verder kan met het oorspronkelijke plan. Dit alles is vaak wel van belang om de wereld beter te leren begrijpen. Cara heeft dan tijdelijk een ander doel voor ogen, maar het leidt niet al te veel af van het verhaal zelf.

Het lijkt dat het verhaal voor jeugd vanaf +/- 13 jaar en het taalgebruik klopt hierbij ook wel. Het is niet te simpel, er zit wat uitdaging in, waardoor volwassene lezers er ook volop van kunnen genieten. Het hoofdpersonage is wellicht aan de jonge kant, maar door alle magische wezens, de verschillende planeten en de niet al te vlakke verhaallijn, is het verhaal zeker niet te kinderlijk. De hoofdstukken zijn niet erg lang, maar ook niet te kort. Ze worden hier en daar afgesloten op een spannend moment wat ook weer uitdaagt om verder te lezen. Verder vinden er wel een aantal iet wat bizarre gebeurtenissen plaats. Niet ver gezocht en het past allemaal wel binnen het verhaal. dit draagt in elk geval bij aan de originaliteit van het boek.

Tijdens de ontmoetingen tussen Cara, haar knuffelbeer en andere rassen, vinden redelijk wat dialogen plaats. Er komt hier en daar humor in naar voren en dat zorgt ervoor dat de personages die ze tegenkomen een heel eigen bestaan gaan leven. Ze hebben hun eigen manier van doen en de auteur lijkt hier voldoende aandacht aan te hebben geschonken. Zo hebben sommige andere personages bepaalde karaktereigenschappen die tijdens de eerste ontmoeting al naar voren komen. Desondanks zijn enkele ontmoetingen een beetje onverwachts of voegen, zo blijkt later, weinig toe aan het verhaal. Maar gaande het verhaal went dit wel en lijkt het gewoon bij het verhaal te horen. In de tweede helft van het verhaal vinden er enkele verrassende plotwendingen plaats. Sommigen ervan komen uit onverwachte hoek en zorgen ervoor dat het verhaal nog onvoorspelbaarder wordt. Aan het eind zijn enkele vragen nog onbeantwoord en volgt er een korte inleiding naar het vervolg om de lezers benieuwd te maken.

Een bijzonder en magisch boek vol met verrassende gebeurtenissen. Al met al een mooi verhaal dat de fantasie van jeugd en ook volwassenen zal prikkelen.

Eerder verschenen op My Winged Books