Het verhaal van Robert

Zaterdag, 11 maart, 2023

Geschreven door: Karen van Winkel
Artikel door: Karin Teirlynck

Een debuut om U tegen te zeggen

[Recensie] Karen Van Winkel geeft als fotograaf en copywriter creatieve ondernemers de juiste smoel (haar woorden) dankzij sprekende beelden en smakelijke copy. Verder is zij een duizendpoot in beeld, woord en coaching. Last but not least, ze is afkomstig uit Limburg maar verruilde het platteland voor de stad Antwerpen op haar achttiende.

Robert is enig kind en zijn jeugd wordt gekenmerkt door een zieke moeder. Affectie en liefde zijn onbekend bij hem. Hij leert van zichzelf te houden. Dat beheerst hij tot in de puntjes en hij heeft daar vrede mee. Het is pas als Jacques in zijn leven komt dat Robert voelt wat ‘liefde’ is. Zijn ara is zijn alles!

Op zijn achttiende – als zijn vrienden uitvliegen of zich inschrijven voor hoger onderwijs – helpt hij zijn vader met de zorg voor moeder die snel achteruitgaat. Als zij enkele maanden later overlijdt, beseft Robert ‘dat hij de trein heeft gemist’. Het leven van zijn vrienden is verdergegaan, het zijne heeft stilgestaan.

Na maanden van rouw en zorgen voor zijn vader solliciteert Robert voor een job als postbode en wordt aangenomen. Zijn leven kabbelt rustig verder en hij is content. Als zijn vader sterft blijft Robert in het ouderlijke huis wonen. Daar blijft alles zoals het is. Als hij tussen de spullen van zijn ouders een oude Leica vindt, is dit het begin van een rollercoaster. Eentje waar hijzelf de hoofdrol in heeft.

Heaven

“Elk leven heeft zijn unieke mix van stillevens, van gevangen momenten”

Levensecht
Nadat ik Robert zijn verhaal had gelezen moest dit even bezinken. Van Winkel haar schrijfstijl is zo puur dat dit verhaal levensecht lijkt. Ze nam me niet alleen mee in Roberts leven, maar katapulteerde me evenwel terug naar de jaren zeventig. Door de beeldende schrijfstijl zat ik in no-time in Roberts leven. Hij kruipt stilletjes onder je vel. Robert is een man die opgaat in de menigte. Hij valt niet op, staat niet graag in de spotlights en leeft zijn leven. Ondanks de vele tegenslagen blijft Robert optimist en leeft hij het leven zoals het voor hem is weggelegd. Hij is tevreden! Tot hij Germaine en Lou ontmoet. Hoe meer hij de vrouwen in zijn leven toelaat, hoe meer hij opbloeit. De flamboyante Lou laat hem uitblinken in zichzelf. Met Germaine bewandelt hij het pad der liefde. Hoe mooi kan het zijn…

Het verhaal van Robert is door zijn eenvoud en authenticiteit een debuut om U tegen te zeggen. Van Winkel heeft me verrast om met een minimum aan personages zo een fascinerend verhaal neer te zetten. Bovendien zorgt zij voor serieuze addertjes onder het gras die je niet ziet aankomen en die het verhaal een andere wending geeft. Het is een hele tijd geleden dat ik een traan heb gelaten bij het lezen van een boek, maar Van Winkel is daar wonderwel in geslaagd. Met haar woorden die zinnen worden en zinnen die het verhaal vormen, voert ze je probleemloos mee in Roberts wereld.

Robert zijn verhaal is er eentje van vriendschap, liefde, familie, nostalgie, tegenslagen, emoties, verrassingen … en omdat dit zo natuurlijk aanvoelt, maakt het dit verhaal tijdloos en ontvankelijk. Een aanrader!

Eerder verschenen op BookswithBooks