Het verkeerde meisje

Zaterdag, 26 november, 2022

Geschreven door: Angelique Haak
Artikel door: Severine Lefebre

Een uitstekende thriller

[Recensie] Met Het verkeerde meisje heeft Angelique Haak een meeslepende en spannende thriller neergezet. Het bewijst dat ze hiermee niet aan haar proefstuk toe is. De auteur debuteerde in 2017 met Een nieuw begin het eerste deel in de reeks rond rechercheur Jennifer Brugman. Uitgeschakeld en Zwarte ziel waren de volgende boeken in de serie. In 2020 verscheen haar eerste standalone Nooit meer alleenHet verkeerde brengt de teller nu op twee.

Op weg naar haar werk wordt Amelie van haar fiets gesleurd door een man met een griezelig masker op. Ze wordt in een afgesloten kamer gestopt. Amelie kan niets anders dan overleven. En nadenken waarom net zij is ontvoerd. Is er een reden, of maakte de ontvoerder een vergissing en heeft hij gewoon het verkeerde meisje?

Het verhaal begint direct spannend met de ontvoering van Amelie. Dit zet je als lezer direct op scherp, het maakt je nieuwsgierig naar meer. In dit eerste deel (er zijn er drie) wordt de verhaallijn van Amelie telkens afgewisseld met deze van een in het begin nog onbekende persoon. De tekst hierbij is in cursief. Een intrigerende verhaallijn die je onder andere meeneemt naar hetgeen hij heeft meegemaakt in zijn leven. De wisseling van perspectief gebeurt continu, met erg korte hoofdstukken, en creëert op deze manier veel cliffhangers. De spanning sluimert daarbij de hele tijd, met de nodige pieken.

De plot van dit eerste deel is ijzersterk en wordt gestaag opgebouwd, zoals het een goede thriller betaamt. Tot daarna de plot plots een totaal andere wending krijgt. Of niet? Angelique Haak zaait twijfel bij de lezer, iets dat uitstekend werkt om de aandacht bij het verhaal te houden en de spanning te verhogen. Deze prikkelende spanning gaat door tot aan het verrassende einde. Dat sluit de verhaallijn op een intrigerende manier af. En tilt het verhaal nog een niveau hoger.

Het verkeerde meisje draait rond twee personages: Amelie en de dader. De karakters van beiden zijn grondig uitgewerkt, en evolueren gedurende het verhaal. Je leeft als lezer mee met de ontvoerde Amelie, waarbij je net zoals zij een hoop vragen. Daarbij zijn er regelmatig flashbacks naar vroeger. Ditzelfde geldt ook voor de ontvoerder. We leren hem kennen doormiddel van terugblikken naar zijn jeugd, die afschuwelijk was. Al praat dit zijn huidige gedrag absoluut niet goed, je krijgt wel een inzicht in hoe iemand een misdadiger wordt.

Angelique Haak heeft een aangename en beeldende schrijfstijl. Ze weet alles zo neer te pennen dat het lijkt alsof je er zelf bij bent. Door het steeds wisselende perspectief en de daarbij horende cliffhangers ligt het leestempo hoog. En de korte hoofdstukken helpen daar ook nog eens aan bij. De auteur weet perfect hoe ze je als lezer aan het boek moet kluisteren, dat liet ze eerder al zien en nu met Het verkeerde meisje doet ze het wederom. Ook slaagt Angelique Haak erin om je meerdere keren te misleiden, wat altijd een pluspunt is.

Her verkeerde meisje is een uitstekende thriller van Angelique Haak. Nadat ik reeds genoot van haar vorige boeken, is dit verhaal opnieuw een schot in de roos. Spannend, intrigerend en het prikkelt de hele tijd. Alleen ging de afwisseling tussen de twee grote verhaallijnen zo snel, dat ik op bepaalde plaatsen wat ongeduldig werd, omdat het net op een spannend punt switchte naar de andere verhaallijn. Maar ook dat is eigenlijk een compliment aan de auteur.

Eerder verschenen bij Boeken-cast

Jennifer Brugman 1 - Een nieuw begin

Het verkeerde meisje