Het verlangen naar een eiland

Woensdag, 30 juli, 2008

Geschreven door: Els Moors
Artikel door: Lisa Klomp

Vrouw zoekt zichzelf tot in het absurde

Els Moors debuteerde in 2006 met het voor verscheidene poëzieprijzen genomineerde Er hangt een lucht boven ons. Dit jaar verscheen haar eerste roman Het verlangen naar een eiland. Het boek vangt aan als chick lit. Alice is een vrouw die op zoek is naar zichzelf en daarbij vooral mannen vindt.

Moors geeft ons in haar proloog een hapklare brok verklaring voor het promiscue gedrag van haar hoofdpersonage. Haar moeder vertrok naar een houten huisje in het zuiden van Frankrijk en keerde terug met een lastige puzzel en ontoereikende verontschuldigingen onder de arm. Alice is een verlaten dochter en kan zich derhalve aan niemand hechten. Ook niet aan Louis, die niet haar echtgenoot maar toch haar man is, en sterft ten gevolge van een kokosnoot die het verliest van de zwaartekracht en zijn schedel splijt.

Onderweg terug van de begrafenis laat Alice zich iets te gewillig tegen een autoruit drukken door de man die het lichaam van haar geliefde in vlammen op deed gaan en er volgt een duizelingwekkende opeenvolging van nymfomane uitspattingen. Ook de dialogen worden naarmate het boek vordert steeds bespottelijker en men begint zich af te vragen of de auteur een loopje met ons aan het nemen is. Het plot is al een tikkeltje ongeloofwaardig te noemen, ondanks het gegeven dat jaarlijks gemiddeld toch honderdvijftig mensen daadwerkelijk de dood vinden door op een ongelukkige plaats te schuilen voor de zon.

Het wordt echter onmogelijk de roman nog serieus te nemen als Alice een absurdistisch onderhoud voert met een nachtwaker over de ober die ze opgesloten heeft in haar hotelkamer. De opdringerige man is haar gevolgd omdat ze niet reageerde op een brief waarin hij stelt haartjes uit haar wenkbrauwen te willen eten. De ober telefoneert met de nachtwaker, wil op Alice’s onderbroek sabbelen en zegt zijn kleren alvast uitgedaan te hebben.

Heaven

‘“Geef hier.”

“Dat kan ik niet doen,” zei de nachtwaker. “Na drieën mag ik de telefoon niet uit handen geven en zeker niet aan een vrouw alleen. Jij bent een vrouw alleen en ik ben een nachtwaker en ook al vind jij dat ik een fietsbel ben, ik ben geen fietsbel. Ik ben een nachtwaker.”

“Zeg aan de ober dat hij moet ophouden met gevoelens hebben.”

“Ze zegt dat je moet ophouden met gevoelens hebben.”’

Het onverwachte en smartelijke einde dat op deze gebeurtenissen volgt staat in sterk contrast met de absurdistische toon die tot dat punt gevoerd wordt. Met deze derde registerontwikkeling wordt Het verlangen naar een eiland nog moeilijker te duiden. De chick lit verandert van parodie op zichzelf abrupt in een tragedie. Het spel wordt ook op stilistisch vlak gevoerd. Verwacht van dichteres Moors ondanks een incidentele poëtische traktatie bijvoorbeeld geen uitwaaierende omschrijvingen.

‘De lucht was blauw. Het water was ook blauw maar het was een ander blauw. Het strand was wit. De palmbomen waren voor de helft donkergroen, voor de andere helft bruin. De kokosnoten hingen hoog in de bomen.’

Dergelijke basale mededelingen doen de lezer verwachten dat de stijl gaat verzanden in een structuur van een herhaaldelijke opeenvolging van ‘en toen’. De lezer wordt telkens meegesleurd in een andere koers, al kan het boek nog het beste gedefinieerd worden als parodie op huisvrouwenporno. De stijl, onderwerpkeuze en inherente banaliteit van het chick litgenre zijn tot in het uiterste doorgetrokken en lijken satire te vormen. De vraag is of we de prozadebutante daarmee te veel krediet geven. Amuseren doet ze in ieder geval wel, bedoeld of onbedoeld. Moors is een komediante en haar prozadebuut eenvoudig te verslinden in precies drie uur en tweeëntwintig minuten.

Eerder verschenen op Recensieweb