Het verleden op je bord

Woensdag, 3 oktober, 2018

Geschreven door: Christianne Muusers
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Eten van lang geleden

[Recensie] Wie denkt dat mensen in de 15e en 16e eeuw geen tafelmanieren hadden vergist zich. Er golden regels die aan menige tafel vandaag de dag niet zouden misstaan. Erasmus schreef er in 1530 al over en hij was niet de eerste. Wat de tafelmanieren uit die tijd allemaal inhielden kun je lezen in het boek Het verleden op je bord van Christianne Muusers.

Christianne Muusers heeft vijf eeuwen receptuur uit de culinaire collectie van de Koninklijke Bibliotheek doorgespit en de meest interessante verhalen en recepten gebundeld. Het boek is een combinatie van culinaire geschiedenis en kookboek. De schrijfster heeft de recepten aangepast aan onze tijd en dat levert heel smakelijke gerechten op. Weliswaar zul je niet bij ieder recept de aandrang voelen om het ook daadwerkelijk te maken maar de meeste zijn geschikt om ook nu nog op tafel te zetten.

Het is bijzonder om te lezen hoe de keukens er in de verschillende voorbije eeuwen uitzagen en over welke middelen men beschikte om een goede maaltijd te bereiden. En wie had gedacht dat in een kookschrift uit 1780 al Indonesische gerechten zouden staan? Net zoals nu kwam ook plagiaat voor. Men schreef recepten van elkaar over om ze vervolgens als eigen recept te publiceren.

Christianne heeft een plezierige manier van schrijven en dat maakt het boek nog interessanter om te lezen. Prachtige illustraties, prenten en afbeeldingen sieren het boek net als kleine stukjes extra informatie. Een bron van plezier voor wie interesse heeft in (culinaire) geschiedenis maar zeker ook voor de nieuwsgierige (hobby)kok die iets bijzonders wil maken. Achterin het boek staat een hoofdstuk met de originele en onbewerkte recepten. Dat is voor de liefhebber helemaal een extra cadeautje. Een uitgebreide bibliografie en goed register sluiten het boek af.

Het verleden op je bord is een genot om te lezen en wellicht ook om uit te koken.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws