Sam Porter 2 - Het vijfde meisje

Woensdag, 16 oktober, 2019

Geschreven door: J.D. Barker
Artikel door: Annelien Kruithof

Het einde heeft Barker weer goed in elkaar gezet

[Recensie] Waar je bij sommige boeken afgeschrikt wordt wanneer het zo dik is, of op zijn minst twijfelt of je op dat moment wel tijd hebt om zo’n dik boek te lezen, voelde het bij Het vijfde meisje enkel als een cadeau om dit gewicht in handen te hebben. In Horen, zien, zwijgen heeft Barker al bewezen dat zijn schrijven vlotjes leest én dat hij goed weet hoe de spanning in het verhaal te houden. Ik stond dan ook te trappelen om in dit boek te beginnen. Wat nou geen tijd? Ik maak er wel tijd voor…

Barker weet je meteen weer in één klap in het verhaal te trekken. Hij weet te voorkomen om teveel uit het vorige boek te herhalen terwijl hij wel af en toe nuttige stukjes informatie geeft welke je nodig hebt om het verhaal te volgen. Hierdoor heb je geenszins het gevoel dat je het eerste deel nog eens moet herkauwen. Je leest écht een nieuw boek, het vervolg op het eerdere verhaal. Hoewel Het vijfde meisje apart gelezen zou kunnen worden, mocht je dat echt willen, zou ik dit zeker niet aanraden. Het verhaal komt beter uit en is net iets beter te begrijpen wanneer je eerst deel een hebt gelezen. Porter is en blijft een eigenwijs man en volgt het pad waarvan hij denkt dat hij het volgen moet. Dit zorgt wel een beetje voor verdeling tussen personages. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dit in het voordeel of juist een beetje nadelig werkt. Op deze manier volg je twee richtingen vanuit de politie en één vanuit de dader(s). Deze afwisseling is wederom goed op elkaar afgestemd en werkt mee aan het vlotte verloop van het verhaal. Barker heeft verder een bijzonder talent om je steeds weer te kunnen verrassen. Bij hem lijkt alles te kunnen. Iedereen kan slachtoffer worden en er zijn wendingen die je niet ziet aankomen. Nu moet ik wel zeggen dat ik op enige momenten heb gedacht hoe dit heeft kunnen gebeuren. Hij zet Bishop neer als een genie. Zijn alle situaties wel helemaal geloofwaardig? Deze gedachten kwamen pas na het lezen van het boek door mijn hoofd. En eerlijk gezegd zijn de twijfels niet groot genoeg om dit uit te gaan zoeken. Het verhaal voelt gewoon geniaal. Ik ben wel erg benieuwd hoe hij dit af gaat sluiten in het laatste deel. Bishop neemt risico’s, blijven deze onbestraft?

Wat deze boeken ook speciaal maakt is het inkijkje in het leven van een moordenaar, en niet zomaar een moordenaar. In Het vijfde meisje krijgen we minder uitgebreid informatie over Bishop, maar aan de andere kant, klopt alle info wat we in het vorige deel kregen wel? Bishop is een intrigerend figuur, het is boeiend om over hem te lezen terwijl zijn handen verre van schoon zijn. Hij heeft afschuwelijke dingen gedaan. Barker zet hem niet zwart-wit neer en dit is een meerwaarde. Naar mijn idee waren er in dit deel een stuk minder ‘whiteboard opsommingen’ in de hoofdstukken vanuit de politie. Hier was ik blij mee omdat ik er nog steeds niet achter ben wat het precies toevoegt.

Verrast Het vijfde meisje mij net zoveel als Horen, zien, zwijgen? Dat niet, het eerste deel sloeg echt in als een bom. Dit is echter wel een steengoed vervolg op dat eerste deel waarin je als lezer nog altijd aan de pagina’s gekluisterd zit en wederom verrast wordt. Het einde heeft Barker weer goed in elkaar gezet. Het maakt je net een beetje wijzer, je hebt het gevoel dat de zaak zich ontrafelt maar je mist nog steeds een aantal puzzelstukjes. Ik kan niet wachten om de laatste stukjes in handen te krijgen en de puzzel te voltooien. Ik hoop alleen niet dat Barker een stukje achter zal houden in dat laatste deel om zo zijn trilogie geniaal te laten eindigen. Met de touwtjes nog altijd in eigen handen. Dat lijkt me nu echt een streek voor Bishop… En wellicht dus ook voor Barker?

Ik ga de dagen aftellen tot 14 april 2020, dan verschijnt het slot van deze trilogie. Dit tweede deel krijgt van mij 4 ijzingwekkende sterren.