Het virus

Dinsdag, 1 december, 2020

Geschreven door: Eddy Willems
Artikel door: Severine Lefebre

Absoluut een topboek

[Recensie] 13 februari 2034. Zelfrijdende wagens zijn nu de norm. Alles verloopt erg veilig, tot er een auto wordt gehackt en een dodelijk ongeluk veroorzaakt. Wanneer er daarna nog twee andere aanslagen volgen, beseft de NAVO dat de wereld in gevaar is. Het is aan Europolinspecteur Lara Hartman en communicatieverantwoordelijke Frank Willems om de daders op te sporen. Als blijkt dat er een gevaarlijk computervirus is gelanceerd, is een snel en doeltreffend antivirus cruciaal. En de klok tikt ongenadig verder…

Met Het virus hebben Willems & Dierckx een razend spannende cyberthriller neergezet. Het is het eerste boek dat ze samen uitbrengen. Apart hebben ze beiden wel al enige schrijfervaring. Eddy Willems (malware-expert) schreef eerder het boek Cybergevaar, en Alain Dierckx (communicatieadviseur) publiceerde reeds drie spannende boeken.

Een boek met de titel Het virus doet in deze tijd direct denken aan het coronavirus dat ons al het hele jaar in zijn greep houdt. Je zou vergeten dat er nog tal van andere gevaarlijke virussen bestaan. Zoals computervirussen. De ondertitel op de cover drukt het mooi uit: ‘Je bent nergens veilig voor online gevaar’.

De spanning is vanaf de allereerste bladzijde aanwezig. De proloog zet direct de juiste toon met de gehackte zelfrijdende auto. Dit is de juiste trigger om de lezer te prikkelen en enthousiast verder te laten lezen. Bij elke actiescène schiet het spanningsgehalte de lucht in. Maar ook bij de iets rustigere passages blijft de spanning aanwezig. Het gaat dan vooral om een soort onderhuidse spanning die je als lezer de hele tijd alert houdt. Daarnaast is de plot echt subliem bedacht. Via een geleidelijke opbouw krijg je stilaan een idee waarover het gaat. En dan nog zit het geheel op het einde veel genialer en complexer in elkaar dan ik dacht. Zonder dat er aan geloofwaardigheid wordt ingeboet.

Schrijven Magazine

Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst, in het jaar 2034. Het digitale tijdperk heeft zich ondertussen flink verder weten te ontwikkelen. Zo rijdt quasi iedereen met een zelfrijdende auto, waardoor het fileprobleem is opgelost. En de smartphones zijn vervangen door nog geavanceerdere smartwatches dan deze die wij nu al kennen. Kortom, alles is nog veel meer gedigitaliseerd en online met elkaar verbonden dan nu. Maar deze weergave is erg realistisch neergezet, op een manier dat het echt aanvoelt zonder overdrijven. En dat is absoluut top voor een verhaal in de toekomst. In het nawoord kun je zelfs lezen dat dit nog best een onderschatting kan zijn, want zaken zoals een zelfrijdende wagen en smart lenzen bestaan nu reeds al.

De belangrijkste verhaallijn in Het virus is natuurlijk het onderzoek dat wordt gestart na de aanslagen. Europolagente Lara Hartman en communicatieverantwoordelijke Frank Willems worden bij de zaak betrokken en gaan samen de strijd tegen de onbekende cybercrimineel aan. Ze krijgen daarbij de hulp van drie anciens, waaronder malware-expert Eddy Willems, de vader van Frank. Een leuke combinatie, de oudere generatie versus de jonge. Ze hebben elk hun kennis en vaardigheden, en ze zijn allen onmisbaar in het verhaal.

Een meerwaarde is de keuze en uitwerking van de personages. Vooral Lara, Frank en Eddy hebben elk een eigen sterk karakter dat evolueert gedurende het verhaal. Bij Frank en Lara zie je hun onderlinge band in positieve zin veranderen. In het begin lopen hun gesprekken nog stroef, maar hoe verder het onderzoek vordert, hoe beter het tussen hen gaat. En dan is er nog Eddy. Dit personage is gebaseerd op de echte Eddy Willems, een van beide auteurs. Dit wordt in het nawoord verder uitgelegd.

Eddy Willems en Alain Dierckx hebben een hele aangename en beeldende schrijfstijl. Je merkt ook totaal niet dat het boek door twee personen is geschreven. En al helemaal niet dat dit hun gezamenlijk debuut is. Het verhaal leest heel erg vlot en de korte hoofdstukken helpen hier ook zeker bij. Interessant is ook dat bepaalde zaken uit de verhaallijn van het personage Eddy gebaseerd is op waargebeurde feiten. Dat is absoluut een pluspunt en maakt het verhaal nadien nog net wat specialer.

Voor mij is Het virus absoluut een topboek. Ik ben grote fan van dit cybercrime genre, dat fascineert mij enorm. Wanneer je dit dan combineert met een geniaal plot en sympathieke personages, krijg je een boek zoals dit. Ik heb er enorm van genoten en hoewel de identiteit van de daders voor mij niet echt een verrassing was, klopte het gehele plaatje achteraf wel volledig voor mij. En alles voelde erg geloofwaardig aan. Iets wat toch altijd een heikel punt is bij verhalen die zich in de (nabije) toekomst afspelen. Een leuk extraatje is dat je nadien nog een kort verhaal online kunt lezen, over iets wat in het boek wordt aangehaald. Dat heb ik dan ook gedaan, en vond ik heel leuk. Zo kon ik nog wat langer nagenieten. Willems & Dierickx zijn cum laude geslaagd met hun gezamenlijk debuut. Daarom geef ik Het virus het maximum van vijf schitterende sterren!