Reiziger 5 - Het vlammende kruis

Dinsdag, 18 september, 2018

Geschreven door: Diana Gabaldon
Artikel door: Patrice van Trigt

Een prachtig, meeslepend verhaal

[Recensie] In dit vijfde boek zijn Jamie en Claire druk met hun leven op Frasers Ridge, kent bij tijden een gewoon leven maar waar hard gewerkt wordt om op deze afgelegen plek in Carolina een thuis te creëren. Maar omdat Claire uit de toekomst komt weten ze wat er binnenkort staat te gebeuren, de onrust is al voelbaar, er zijn al opstanden. Wanneer Jamie wordt verzocht een militie aan te voeren luidt dat een nieuwe, heftige periode in waar van velen de loyaliteit sterk op de proef wordt gesteld. Jamie kan zich ook niet vinden in de politieke ontwikkelingen en weet wat er met de plaatselijke bevolking gaat gebeuren als er niets in de plannen verandert. Hij bezint zich hierover en maakt zich daarmee niet populair. Hierdoor krijgt hij van heel dichtbij, op Frasers Ridge te maken met dusdanige weerstand waardoor er grote problemen ontstaan.

Claire is en blijft arts. Om haar kennis vanuit de moderne tijd toe te passen in de tijd waarin ze nu leeft vraagt om een groot aanpassingsvermogen. Want het laatste dat ze kunnen gebruiken is dat zij voor hekserij vervolgd gaat worden, iets dat ze al aan de hand hebben gehad. Deze tijd is gewoon nog niet rijp voor haar kennis. Gabaldon weet die frustratie goed en overtuigend over te brengen maar het brengt ook grappige situaties met zich mee. Voor Jamie geldt dat op een totaal andere wijze. Hij kent geen andere tijd en is een Schotse laird, een strijder maar ook een strateeg. Hij is slim, impulsief en geeft nooit op. Omdat hij weet wat er staat te gebeuren probeert hij daar zijn voordeel mee te doen, om anderen uiteindelijk te helpen. Maar dat moet wel subtiel. Is de wetenschap over wat de toekomst brengt genoeg om te kunnen gebruiken gebeurtenissen te veranderen of is dat wat nog staat te gebeuren onomkeerbaar? Breekt de Amerikaanse revolutie hoe dan ook uit?

Niet verder lezen i.v.m. SPOILER!!

Ondanks het onheil die hen te wachten staat geniet het gezin van elkaar. Inmiddels zijn Jamie en Claire rond de vijftig en opa en oma van belhamel Jemmy. Maar het verhaal draait niet alleen om hen. Recent kwam Roger in grote problemen waardoor Ian een groot offer moest brengen. Het trauma dat daaruit voortvloeit is erg indrukwekkend. Er gebeuren veel dingen in het verhaal die later van cruciaal belang blijken en op hun plaats vallen. Dat is zo typerend voor de manier van schrijven van Gabaldon. Ze weet avontuur en romantiek hand in hand te laten gaan. Neem bijvoorbeeld de op de hand zijnde burgeroorlog, de bedreiging richting de indianen en nog veel meer. Het politieke gekonkel, de vriendschappen die onder druk komen te staan en de bijkomende onrust zijn mooi neergezet. Alle emoties en gebeurtenissen gaan moeiteloos met elkaar samen. De keiharde leefomstandigheden zijn beeldend beschreven en de nukken van Moeder Natuur maken dat alles nog realistischer en intenser overkomt, je ziet het zo voor je.

De familiebanden zijn hecht en dat is ook precies waarom Frasers Ridge steeds meer Schotse emigranten aantrekt om zich te vestigen. Want hun tradities blijven gewaarborgd en Jamie is als een beschermheer voor een ieder die goed is voor hem en zijn gezin. Maar ook vanuit deze binnenste kring krijgen ze te maken met weerstand en verraad, wat voor grote problemen zorgt en waardoor Jamie en Claire lange tijd van Frasers Ridge weg zijn. Het laat diepe sporen achter in hun toch al niet zo rustige leven.

Deze serie is echt iets aparts. Of het nu de Schotse hooglanden zijn met kastelen en slagvelden, de Franse society in Parijs of de gebeurtenissen aan het frivole hof van Versailles, een stormachtige bootreis en inboorlingen, of zoals nu het harde leven op de prairie in de nog ongerepte koloniën, Gabaldon beschrijft alles tot in detail. Geen wonder dat dit ook op het beeldscherm overtuigend overkomt. Alles is zo mooi en gedetailleerd beschreven dat ook dit vijfde boek, hoewel het pittigste exemplaar tot nu toe, nauwelijks weg te leggen is. Je moet en zal weten hoe dit bijzondere verhaal verder gaat. Het is zoveel meer dan een machtig liefdesverhaal. Het bevat alles, beeldende sfeerschetsen, geschiedenis (met waargebeurde details en bestaande personen), sterke personages. Maar tussen de oorlog en de dreigingen door is er ook ruimte voor grappige situaties. Het is echt een all-in avontuur. Het is genieten in hoofdletters.

Opvallend detail in dit boek was wel dat het tijdreizen vaker ter sprake kwam. Want dat is tenslotte wel de rode draad in deze serie. Het is afwachten wat Gabaldon daar verder nog mee gaat doen. Het is inmiddels wel duidelijk dat het niet alleen Claire is die hiermee te maken heeft. Een prachtig, meeslepend verhaal, maar met vlagen wel even doorbijten. 4 sterren.