De burgerwacht

Zaterdag, 26 maart, 2022

Geschreven door: Ellen Lina
Artikel door: Demi Stein

Het warme geboortedorp waar een ijskoude moordenaar toeslaat

[Recensie] Kayleigh keert terug naar haar geboortedorp. Ze heeft jaren gewerkt voor defensie maar het is nu tijd om terug naar huis te gaan. Waar ze echter geen rekening mee heeft gehouden is dat het dorp niet meer is zoals zij kent. Het wordt geteisterd door inbraken en overvallen. Mannen in het dorp hebben de burgerwacht opgestart, zodat ze samen het dorp weer veiliger kunnen maken. Niemand had dan ook nog verwacht dat er lijken gevonden zouden worden in het meer.

Echt thuiskomen is het niet. Het dorp is allesbehalve wat Kayleigh zich ervan herinnert en vrijwel direct wordt ze geconfronteerd met het overlijden van haar zusje. Doordat Ellen Lina haar verhaal start met vrij veel spanning, wil je graag als lezer te weten komen wat Kayleigh dan verder nog te wachten staat. De zinnen lopen soepel in elkaar over en het geheel voelt als een vlot geschreven verhaal.

Inkijkje in lugubere gedachten
Ellen Lina is een Nederlandse die inmiddels zeven titels op haar naam staan. In De burgerwacht lezen we niet alleen over Kayleighs ervaringen, maar ook hoofdstukken vanuit het perspectief van de moordenaar. Op deze manier krijg je mee wat zijn beweegredenen zijn voor het moorden van de slachtoffers en krijg je een kijkje in zijn lugubere gedachten. Een nadeel hiervan is wel dat de lezer gauw een idee kan krijgen van wie de moordenaar is. Er komen sterke karaktertrekken naar voren, die je gaat herkennen, waardoor je gauw tot de conclusie komt wie de dader is. De spanning om te onderzoeken wie de dader is valt weg.

Gelukkig weet je niet wat de dader verder allemaal nog van plan is en lees je vanuit Kayleigh dat zij en de burgerwacht nog geen idee hebben van wie de dader is. Doordat je niet de volgende stappen van de dader weet, blijft het verhaal spannend, want wie zal het volgende slachtoffer worden?

Dorps gevoel
Lina weet in De Burgerwacht een goed verhaal neer te zetten. Het steekt goed in elkaar, het blijft spannend en de personages zijn interessant om over te lezen. Kayleigh is een personage waar je compassie voor voelt door wat ze heeft meegemaakt, Daarnaast voelt het dorp hartverwarmend aan, ondanks de vreselijke gebeurtenissen. Door hoe de personages met elkaar omgaan en hoe men zich gedraagt ervaar je een dorps gevoel. Het is een knap staaltje schrijfwerk dat je het warme van het dorp kan voelen terwijl er meerdere moorden gepleegd worden; vermakelijk om over te lezen.

Eerder verschenen op Meerboekenblog2

Crash

Auteur: