Het zusje van

Dinsdag, 13 oktober, 2020

Geschreven door: Carlie van Tongeren
Artikel door: Ramona van den Berg

Deze shortie bevat een boodschap

[Recensie] Op de cover van deze young adult staat Blossom Books Shorties. Binnenin legt Myrthe Spiteri, eigenaresse van de uitgeverij, uit dat dit een nieuwe serie is. Deze is ontwikkeld speciaal voor lezers die wél graag toffe verhalen lezen, maar (nog) geen zin hebben in honderden pagina’s. Ik vind dit een mooi gegeven voor mensen die niet graag dikke boeken lezen. Ben wel benieuwd of dit korte verhaal dan wel ‘af’ voelt wanneer ik het boek dicht sla.

We beginnen met een hoofdstuk over Zoë. Dit is kort maar krachtig, met voor mij meteen een onderhuidse spanning. Want het eindigt op het moment dat ze in twee felle lichten kijkt. Wanneer ik dan verder lees kom ik terecht in het leven van Liv en Alex. In hun hoofdstukken wordt het me duidelijk wat de felle lichten waren waar Zoë in keek. Alex, de broer van Liv, heeft een verkeersongeluk gehad. Hij heeft hierbij Zoë geschept, voor haar was dit ongeluk helaas fataal. Dan begint het verhaal te lopen. We krijgen af en toe een kijkje in het leven van Alex, maar dit personage is niet de belangrijkste in dit boek. Zoals de titel het al aangeeft gaat het om het zusje van. Liv is het zusje van de moordenaar van Zoë. En dit krijgt ze dagelijks te horen wanneer zij door de gangen van school loopt. Ze wordt lastiggevallen, gepest, genegeerd en nageroepen. Haar leven is niet meer zo gewoon als dat het was voor het ongeluk.

Waarom mag zij niet blij zijn omdat haar broer het ongeluk wel overleefd heeft? Dit is een vraag die tot het einde onbeantwoord blijft. Gaandeweg het verhaal krijgt Liv mede door haar vriendin Nadia en vriend Nick een betere kijk op wat er nu gebeurd is. Ja, ze mag kwaad zijn maar ook blij. En ook zij mag verdrietig zijn om het ongeluk van Zoë. Maar zij is daarbij toch ook nog veel meer dan alleen ‘het zusje van’?

Liv heeft in het weekend na het ongeluk wat stories op Instagram gezet. Hierin zit voor mij ook een verborgen boodschap die ik met jullie wil delen. Plaats niet alles op social media, het gaat soms een eigen leven leiden. Plaats pas iets als je emotioneel stabiel bent. Want hoe je het ook wendt of keert, een ieder zal een eigen mening hebben over datgene wat jij plaatst.

Dans Magazine

In het begin van mijn recensie vroeg ik me af of ik dit een volwaardig boek zou vinden ondanks dat het een dun boek is. Ik kan dit alleen maar beantwoorden met een ja. Je leest hoe het leven van het zusje van helemaal verandert na de fatale avond, hoe ze worstelt met haar eigen emoties en hoe ze op school bejegend wordt. Deze shortie bevat een boodschap; laat je niet misleiden want ook al is iemand familie van een persoon die een misdaad begaat, het is niet die persoon zelf! Je moet ze los van elkaar zien en ook de emoties van dit familielid respecteren ondanks je eigen verlies.

Ondanks dat het een kort verhaal is van nog geen tweehonderd pagina’s is het naar mijn mening wel een compleet boek. Carlie heeft met deze shortie een thema aangesneden waar ik nog nooit iets over gelezen had, namelijk ‘schuld door relatie’. Ik geef dit boek dan ook 5 sterren. Een kort maar compleet verhaal over een thema waar ik nog nooit over heb gelezen. Een verhaal vol spanning met af en toe wat humor.

Blossom Books Shorties 1 - Het zusje van

Het meisjesmanifest