Het zussenboek

Zaterdag, 24 september, 2022

Geschreven door: Olivia Olivia, Katie Nelson
Artikel door: Steffie Verspeek-Dielis

Interessant boek over zussen waarin je wil blijven bladeren

[Recensie] Het Zussenboek is geschreven door twee zussen: Olivia Meikle en Katie Nelson. Beide zussen geven les. Katie in geschiedenis, Olivia in vrouwenstudies. Samen presenteren ze ook een podcast over geschiedenis. Dit is allemaal terug te zien in Het Zussenboek, want hierin komt geschiedenis samen met vrouwenrechten, op een manier die voor kinderen te begrijpen is.

Vrouwenrechten
Het Zussenboek bevat korte biografieën van verschillende zussen die van invloed zijn of waren op de geschiedenis van de mens. Zo vind je in dit boek bijvoorbeeld de zussen Brönte, bekende schrijfsters die onder een mannennaam publiceerden om problemen te voorkomen. Maar ook Cleopatra en Arsinoë komen aan bod, 2 zussen die zorgden voor een burgeroorlog in het oude Egypte. De selectie zussen is zeer divers en het boek blijft daardoor interessant. Al is het uit de keuze wel duidelijk dat de schrijfsters gelijke rechten voor vrouwen belangrijk vinden.

Geschiedenis
Maar Het Zussenboek is niet enkel een verzameling biografieën. Het boek wisselt de verhalen over de zussen namelijk af met informatie over de tijd waarin de personen leefden. Zo komen er na de beschrijving van Drusilla, Agrippina en Julia twee pagina’s over het leven in het oude Rome. Op deze manier zijn de zussenverhalen beter te snappen, je kunt het in de tijd plaatsen.

Makkelijk te begrijpen
Al deze beschrijvingen, zowel de biografieën als de achtergrond of geschiedenis, zijn in simpele bewoordingen. Hierdoor kunnen relatief jonge lezers het boek al begrijpen. En mochten er toch nog wat ingewikkeldere woorden in de tekst staan, dan kunnen deze achterin het boek in de woordenlijst opgezocht worden.

Mooie illustraties
En als al het voorgaande nog niet genoeg was, bevat het boek ook nog schitterende illustraties. Voor elke biografie met achtergrond is een andere illustrator aan de slag gegaan. Dit resulteert in veel verschillende tekenstijlen. Toch levert dit geen chaotisch geheel op. Dit komt doordat de illustratoren precies de juiste stijl weten te vinden bij de zussen en de periode in de geschiedenis. De afbeeldingen sluiten daardoor perfect aan bij het verhaal. Hierdoor is Het Zussenboek een genot om door te bladeren, keer op keer.

—