Het zwarte dossier

Zaterdag, 26 september, 2020

Geschreven door: Max van Olden
Artikel door: Patrice van Trigt

Legal thriller meet zich moeiteloos met internationale bestsellers

[Recensie] Als eerste stagiaire bij Lewis Legal, gevestigd op de prestigieuze Zuidas in Amsterdam, zwoegt Riemke zich door de eindfase van haar driejarig contract. Ze hoopt op een vaste aanstelling als civiel advocate bij deze gerenommeerde maatschap. Maar er is een kink in de kabel. Ze heeft tijdens haar stage flink wat fouten gemaakt waardoor ze nu op het matje wordt geroepen door haar patroon Margot. Riemke krijgt nog één kans om zich te. Met het zogenaamde ‘Zwarte dossier’ krijgt ze een zaak toegewezen waarmee ze moet laten zien wat ze in haar mars heeft, dat ze een vechter is, een doorzetter. Een dergelijk dossier kan alles inhouden, zelfs een zaak buiten haar discipline. En alsof de duivel ermee speelt, dát is precies wat ze krijgt.

De zaak Tervoort versus Petrović is geen uitgemaakte zaak. Het is Riemke niet eens duidelijk wat haar cliënt, Sjoerd Tervoort. Die vreest voor zijn leven. Tervoort is overtuigend en zet al zijn troeven in om Riemke aan te sporen hem te helpen. De abstracte dreiging richting Tervoort wordt ineens heel concreet en Riemke beseft dat ook zij niet meer veilig is.

Wereld van wetten en strafboeken

Met deze derde legal thriller imponeert Van Olden. Zijn opvallend mooie penvoering neemt je mee in een wereld van wetten, strafboeken, regelgeving en bureaucratie. Maar hij maakt deze materie juist toegankelijk. Hierdoor krijg je een indruk van het reilen en zeilen in een maatschap, hoe de hiërarchie in elkaar steekt en hoe de dynamiek op een dergelijk kantoor is. De gesprekken, de emoties, de betrokken personages, alles komt tot leven en maakt dat je een deelnemer bent in dit spannende verhaal.

Vanaf het begin zet Van Olden de toon. Riemke is een vrouw waarmee je je makkelijk identificeert. Ze is menselijk als alleenstaande moeder die hard werkt en soms het overzicht verliest. Wanneer haar situatie nijpend wordt, merk je hoe groot iemands aanpassingsvermogen kan zijn. Waar in het begin de twijfel bestond of ze kon vechten, is daar later geen sprake meer van. De overtuiging waarmee ze zich aanpast is verbazingwekkend. De beste verdediging is meestal de beste aanval maar wat als tijd én locatie je grootste vijanden zijn? Riemke wordt meegezogen in een angstaanjagend kat- en muis spel waaraan ontsnappen onmogelijk lijkt.

Het zwarte dossier is een goed gevonden en zorgvuldig opgebouwd verhaal. Dat het vanuit wisselende perspectieven wordt verteld, komt dat de spanning alleen maar ten goede. Er is sprake van psychologische spelletjes, actiescènes, de rol van de media en   moordende concurrentie in de maatschap. Niet alleen moordenaars gaan over lijken. Die sfeer is smullen voor thrillerliefhebbers.

Psychologische spelletjes

Op een paar kleine dingen na, zoals ietwat geforceerde toevalligheden om tot een spannend plot te komen, is dit een meer dan uitstekende thriller. Toen John Grisham jaren geleden met zijn legal thrillers kwam verslond ik ze allemaal en genoot van zijn verhalen en diversiteit. Van Olden vind ik nog beter. Hij is fijngevoeliger, suggestiever en daagt de lezer meer uit om mee te denken. Je hebt te maken met een auteur die heel vernuftig plotwendingen toepast, waarschijnlijkheden onwaarschijnlijk doet lijken en de lezer goed voor de gek houdt. Precies wat een goede thriller nodig heeft. Max van Olden kan zich met gemak meten met de grote internationale namen in het genre van de legal thrillers.

Voor het eerst verschenen op Perfecte Buren

Misdadig - De juiste man

Het zwarte dossier