Hier zijn is niet de bedoeling

Zaterdag, 26 november, 2022

Geschreven door: Lauranne van Grinsven
Artikel door: Kim Landwer Johan

Een boek over rouwen en loslaten

[Recensie] Als Sanne na het overlijden van haar opa teruggaat naar haar geboortedorp, wordt ze door haar oma gesommeerd om te blijven. Een benauwde, lange week in haar oma’s huis volgt. Waarin haar opa opgebaard ligt in de woonkamer, de drank niet aan te slepen is en het hele huis ruikt naar sudderlappen met jus. Het is de bedoeling dat iedereen in de familie er een gezellige week van maakt, maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Vooral Sannes moeder heeft het hier moeilijk mee en weet zich geen raad. Wat dat betreft is er volgens Sanne niets veranderd binnen de familie. Steeds als men vraagt waar ze vandaan komt probeert ze haar zachte G te verbergen en zal je haar nooit ‘ons mam’, maar altijd ‘mijn moeder’ horen zeggen. Sanne probeerde afstand te houden tot haar familie, maar lukt het haar die afstand ook te bewaren in deze lange, benauwde week of worden sommige familiebanden toch weer in ere hersteld?

Hier zijn is niet de bedoeling is de debuutroman van de 31-jarige Lauranne van Grinsven. Ze studeerde Creative Writing aan de ArtEZ in Arnhem. Dit is te merken in haar schrijfstijl, die gekenmerkt wordt door rauwe, korte en fragmentarische teksten. Geen moeilijke woorden of ingewikkelde zinsopbouw, Lauranne schrijft waar het op staat met oog voor detail. Deze details zorgen ervoor dat je na het lezen van het boek bepaalde beelden nog gemakkelijk kan terughalen, zoals opa die opgebaard ligt op de zoemende koelplaat in de woonkamer en het meisje dat haar koptelefoon aan het draadje uit haar tas haalt.

Vooral de relaties tussen de personen zijn interessant, zoals die van Sanne en haar moeder Els. De twee weten zich geen houding te geven tot elkaar. Gaandeweg het boek weet Van Grinsven steeds beter in te spelen op de psychologische wisselwerking tussen moeder en dochter. De ene keer word je moe van het gezeur van de dochter, de andere keer raakt het je hart omdat de moeder in deze verdrietige tijd er toch het beste van wil maken. Dit vond ik interessant om te lezen.

De cover van het boek is apart te noemen. Het schaap dat, een beetje verontwaardigd of bang, je recht aankijkt. Het past mijns inziens wel bij het verhaal over het zwarte schaap zijn van de familie.

Hier zijn is niet de bedoeling is volgens schrijver Jaap Robben “een verhaal met een haarfijn gevoel voor ongemakkelijkheid”. Hier ben ik het helemaal mee eens. In sommige situaties zat ik dan ook met gekromde tenen van de ongemakkelijkheid het verhaal te lezen. Dit is een mooi verhaal over het opgroeien van een kind naar volwassenheid in een bijzondere familie. Een boek over rouwen en loslaten.

Eerder verschenen bij Boeken-cast