Hinderlaag

Zaterdag, 29 augustus, 2020

Geschreven door: James Patterson
Artikel door: Anneke van de Vrede

Hoofdpersoon na 27 boeken toe aan pensioen

[Recensie] James Patterson schijnt de best verkopende thrillerauteur ter wereld te zijn. Na lezing van Hinderlaag snap ik niet waarom. Het verhaal begint heftig, met een executie op de elektrische stoel van een door hoofdpersoon Alex Cross opgepakte misdadiger. Deze gebeurtenis is de opmaat naar de introductie van M, een onbekende door wie Cross al twaalf jaar wordt gestalkt. M is kennelijk een sadistische psychopaat die niet op een lijk meer of minder kijkt. Hij vermoordt niet alleen op het oog willekeurige mensen, hij onthoofdt ze ook en laat een briefje of andere aanwijzing voor Cross op het lichaam achter. Ik zou zeggen dat één zo’n morbide moord voldoende is om een spannend verhaal aan op te hangen, of vooruit, een paar, maar Patterson houdt niet op. Ze vallen bij bosjes. Na het zoveelste lijk weet je het als lezer wel. Weer een lijk, weer een afgehakt hoofd waar het bloed uitdruipt. Overdaad schaadt.

Moorden en nog meer moorden

Het verhaal in Hinderlaag zit goed in elkaar. Patterson geeft aan de hand van gebeurtenissen in het heden stukjes van het verleden van zijn hoofdpersoon prijs. Oude moordzaken, opgepakte misdadigers, gesjoemel met bewijsmateriaal, alles heeft een link met de huidige misère waarin Cross verkeert. Je krijgt samen met Cross het gevoel dat M alles van hem weet en hem steeds drie stappen voor is. Hierdoor puzzel je als lezer mee met Alex Cross en probeer je te begrijpen wie die M is en wat hem drijft. Helaas doet de genoemde overdaad aan horror afbreuk aan het verhaal.

Naast de bloederige toestanden op zijn werk is ook de rest van het leven van Cross nogal over the top. Om de haverklap omhelzen zijn vrouw en hij elkaar, vertellen ze elkaar hoeveel ze van elkaar houden, en natuurlijk ook van hun kinderen, dat ze er altijd voor elkaar zullen zijn, en meer van dat soort All American oneliners. Alsof je naar een Hollywoodsoap zit te kijken. Romantisch aangelegde lezers kunnen dit misschien waarderen, op mij kom het gekunsteld en onecht over.

Dans Magazine

Patterson introduceert bij monde van Alex Cross heel veel personages. Iedereen die Cross’ pad kruist krijgt een naam, uiterlijk en functie. Uitermate nuttig wellicht als je zoals Cross bij de FBI werkt, maar voor de lezer vooral vermoeiend. Het is gelukkig niet nodig om al die namen te onthouden, want de meeste personages komen maar één maal in het boek voor en voegen niets aan het verhaal toe.

Gaat Alex Cross met pensioen?

Na lezing van Hinderlaag was ik teleurgesteld. James Patterson is een bewierookt schrijver en verkoopt miljoenen boeken, maar op grond van dit boek was me niet duidelijk waarom. Online research naar Patterson leverde op dat Hinderlaag het 27ste boek is over Alex Cross. De afgelopen jaren heeft Patterson één boek per jaar over Alex Cross geschreven, en in sommige jaren zelfs twee. Patterson heeft dit personage in het leven geroepen als protest tegen de achterstelling van Afro-Amerikanen in Hollywood. Cross is namelijk een zwarte man.

Het lijkt erop dat de rek er na zoveel boeken uit is. Van zijn oorspronkelijke irritatie over maatschappelijke misstanden blijkt niets. Hinderlaag is  een herhaling van zetten in combinatie met een overdaad aan bloederige actie. Ik stel daarom voor dat Patterson het hierbij laat en Alex Cross met pensioen stuurt, maar gezien het open einde zal dat niet gaan gebeuren.