Hinderlaag

Dinsdag, 25 augustus, 2020

Geschreven door: James Patterson
Artikel door: Severine Lefebre

Speurtocht naar de mysterieuze moordenaar ‘M’

[Recensie] Kort nadat Alex Cross en zijn partner de executie van een seriemoordenaar hebben bijgewoond, krijgen ze te maken met een nieuwe misdaad. Het gaat om een copycatmoord. Cross vindt op het lichaam een briefje dat aan hem persoonlijk is gericht. Ondertekend door ‘M’. Deze mysterieuze ‘M’ stuurt Cross naar verschillende plekken van vroegere moorden, waarbij de gelijkenissen stilaan duidelijk worden. Maar het is vooral een persoonlijke zaak tegen Cross, en als ‘M’ zijn zin krijgt, dan ziet het er niet goed uit voor hem…

Met Hinderlaag heeft James Patterson een razend spannende thriller neergezet. Het is hiermee al het zevenentwintigste boek met dr. Alex Cross in de hoofdrol.

Hoewel dit boek onderdeel van een langlopende serie is, kun je het gerust losstaand van de reeks lezen. Er wordt voldoende teruggekoppeld naar eerdere gebeurtenissen en personages die een belangrijke rol spelen in de huidige verhaallijn. Al blijft het natuurlijk altijd interessanter om de serie op volgorde te lezen.

De spanning is vanaf de allereerste bladzijde aanwezig. Zodra je begint te lezen, heeft het boek je in zijn greep. Het verhaal leest erg vlot, en de spanningsboog wordt quasi de hele tijd aangehouden, versterkt door diverse korte cliffhangers. Naar het einde toe stijgt de spanning naar een hoogtepunt, en word je als lezer compleet verrast door een onverwachte plottwist. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de plot geniaal in elkaar zit.

Ons Amsterdam

James Patterson probeert je regelmatig op het verkeerde been te zetten. Steeds als je denkt iets te weten, is er een verandering in de plot. Ikzelf had lange tijd het gevoel dat ik wist hoe het zat, tot dit op het allerlaatste moment werd ontkracht. Een frustrerend, maar tegelijkertijd zalig gevoel.

Hinderlaag heeft meerdere (sub)verhaallijnen, maar de belangrijkste is de speurtocht naar de mysterieuze moordenaar ‘M’. Om deze te kunnen begrijpen, wordt er regelmatig verwezen naar het verleden. Aan de hand van flashbacks wordt er teruggeblikt naar vroegere misdrijven waar Cross heeft aan meegewerkt, en die gelinkt zijn aan de huidige gebeurtenissen. Op deze manier krijgen we langzaamaan een beeld van hoe heden en verleden aan elkaar verbonden zijn. En dit blijkt zowel gecompliceerder als ingenieuzer dan gedacht.

Tijdens het lezen wordt het duidelijk dat Alex Cross een echte familieman is. Hij houdt erg veel van zijn vrouw, drie kinderen en grootmoeder. Je leert gedurende het verhaal zijn gezin steeds beter kennen, waarbij sommigen hun eigen interessante verhaallijn hebben te midden van het grotere geheel. Eén personage, naast Cross, die wat meer in de spotlights staat is zijn zoon Ali. Een leergierige en enthousiaste tiener die steeds iets nieuws ontdekt waar hij een fascinatie voor heeft. Zijn nieuwste hobby is momenteel mountainbiken, al kan dit net zo snel weer veranderen. Verder draait alles eigenlijk rond Cross. Maar zijn karakter blijft in dit boek wat meer op de achtergrond. Het gaat vooral over zijn gedachten en herinneringen, en hoe dit invloed heeft op hem. ‘M’ lijkt de touwtjes steeds meer in handen te nemen.

James Patterson heeft een heel duidelijke en aangename schrijfstijl. Alles wordt begrijpelijk uitgelegd, en is precies voldoende gedetailleerd zonder dat het langdradig wordt. Dat maakt dat het verhaal erg snel leest. Doordat dat hoofdstukken kort zijn, vlieg je er haast door. Terwijl je tegelijk eigenlijk net nog wat langer zou willen genieten van het meeslepende verhaal.

Hinderlaag heeft mij vanaf het begin kunnen bekoren. Eenmaal begonnen in het verhaal kon ik niet meer stoppen met lezen. Ik vond vooral de plot heel goed in elkaar zitten en zodanig opgebouwd dat ik tot op het einde zat te gissen naar de ontknoping. Daarnaast vond ik het gebruik van flashbacks een pluspunt, omdat je op die manier extra spanning en cliffhangers creëert bij het afwisselen van heden en verleden. Het boek heeft een deels open einde, wat ik soms minder leuk vind, maar hier past het meer dan prima. De verhaallijn is op de meeste vlakken afgesloten, terwijl ik door bepaalde plotwendingen tegelijk getriggerd wordt om uit te kijken naar een volgend deel. Laat maar komen! James Patterson heeft met Hinderlaag overduidelijk een dijk van een thriller neergezet, daarom verdient het de maximale score van vijf sterren!