Hoe dan ook

Zondag, 13 december, 2020

Geschreven door: Kara McDowell
Artikel door: Sonja Hubregtse

Een boek waarbij je de positieve kerststemming op en top voelt

[Recensie] Iedereen heeft wel eens een keuze moeten maken die erg lastig was. Misschien heb je er ook lang aan getwijfeld of het wel de juiste was. Paige heeft dat ook, maar dan bij álle keuzes die zij maakt.

Paige Collins is 17 jaar en is voortdurend bang dat ze eeuwig spijt zal krijgen bij een verkeerde keuze. Ze raakt dan in paniek, krijgt hartkloppingen, koud zweet, wordt misselijk en duizelig. Gelukkig is Fitz de perfecte persoon die haar kan afleiden tijdens deze paniekaanvallen.

Fitz Wilding en Paige zijn beste vrienden en hebben elkaar leren kennen in de brugklas. Hoewel Paige heel graag meer van hem wil zijn dan vrienden. Wanneer ze in een jaloerse bui is, schrijft ze in een opwelling een brief aan Fitz dat ze geen contact meer wil, omdat het te pijnlijk is hem telkens weer met een andere vrouw te zien. Hij is namelijk verliefd op het verliefd zijn en wisselt geregeld van vriendinnetjes. Als hij door omstandigheden de brief in handen heeft gekregen, wil Paige ‘m kost wat kost terug.

Fitz nodigt haar uit om de dag na Kerst naar een vakantiehuisje in Williams te komen. Ze geven voor die regio sneeuw af en dat is iets wat Paige geweldig vindt! Ze heeft nog nooit echte sneeuw gezien. Wanneer ze de koffer met kleding alvast in gereedheid brengt, komt haar moeder met een geweldig vervroegd kerstcadeau: een vliegreis naar New York ! Nu zal ze zelf een keuze moeten gaan maken, waar ze heen wil gaan. Maar het lot helpt haar met de keuze. Ze glijdt uit over de vloer van de supermarkt. Vanaf dat moment leidt ze twee parallelle levens.

Vanaf hier volgt een zeer originele vertelwijze van het verhaal. Een bijzondere kijk in de twee keuzes die Paige moet maken. Ze worden als hoofdstuk ’Leven 1’ en ‘Leven 2’ genoemd. In ‘Leven 1’ kan je als lezer het verhaal volgen van de belevenissen met haar moeder in New York. In ‘Leven 2’ worden haar dagen in de sneeuw met Fitz besproken. De twee keuzes worden met elkaar afgewisseld. Dit zorgt er regelmatig voor dat je enorm nieuwsgierig wordt. Langzaamaan bouwt de auteur de spanning op en net op het moment dat je denkt dat er iets romantisch gaat plaatsvinden, schakelt ze over naar het andere avontuur, de andere keuze. Het zorgt er voor dat je smacht naar meer en door wil blijven lezen en voor je het weet is het boek uit.

Het verhaal is in de ik-vorm geschreven waardoor het personage voor je gevoel dichtbij je staat. Het is erg amusant om Paige’s gedachtes te ervaren. De ‘stel dat’-scenario’s en haar zorgvuldige analyses hierbij bezorgde me vaak een glimlach op m’n gezicht. De lay-out van het boek is in dagboekvorm weergegeven. Het is een heerlijk feelgoodboek met humoristische scènes die door heel het verhaal te vinden zijn. Het meest bijzondere stuk in het boek vind ik het verhaal van Paige bij het huisje in Williams. Ze doet een ontdekking in de auto bij Clover. Wanneer dan het verhaal in New York verder gaat, loopt deze ontdekking ook als een rode draad door het verhaal. Dit is zo origineel met elkaar verweven door de auteur. Echt fantastisch. Toch zit er ook een serieuze ondertoon in het verhaal, namelijk de angststoornis van de hoofdpersoon. Hoewel het verhaal lekker luchtig verteld wordt, is dit onderwerp er met respect in verwerkt.

De auteur is voortreffelijk in het omschrijven van de kerstsfeer. Zij heeft dit zo tastbaar omschreven waardoor je nog meer het kerstgevoel ervaart. Als lezer ervaar je zelf het romantische, betoverende winterwonderland. Je ruikt de dennennaalden, nootmuskaat, kruidnagel en de warme broodjes. Je voelt de dikke, donzige sneeuwvlokken, de warmte van de haard en wollige dekens en je ziet de gigantische kerstboom met de sfeervolle lichtjes op de kerstmarkt. Een heerlijk feelgood-verhaal met prettige kerstsfeer, veel liefde, vriendschap, passie en verlangen. Een boek waarbij je de positieve kerststemming op en top voelt. Dit zorgt er voor dat ik dit boek 5 sterren geef.