Hoe het allemaal begon

Maandag, 23 augustus, 2021

Geschreven door: Eline Hazelaar
Artikel door: Jeannie Bertens

Stuk voor stuk mooie verhalen

[Recensie] Books & Butterflies is een negental maanden geleden ontstaan uit een fijne passie voor feelgood verhalen. Afgelopen jaar zijn er een drietal bundels verschenen: All I want for Christmas, Valentijn met twee, Op het randje van geluk. Books & Butterflies wordt vanaf 10 augustus een volledige Hamley Books imprint.

In deze verhalenbundel tref je vijf korte verhalen aan van vijf verschillende auteurs. Het overkoepelende thema is romance en feelgood.

Eline Hazelaar bijt de spits af met het ontroerende Waar zeesterren aanspoelen. In dit verhaal staat Olivia centraal, een jonge vrouw die maar niet over het verlies van haar broer kan komen. Hij overleed tijdens het surfen en Olivia keert elke week terug naar het strand waar het ongeluk plaats vond. Tot ze op een dag Kate ontmoet, een lieve, schattige kleuter. De vader van Kate blijkt Jesse te zijn, een vriend van haar broer. Ook hij is teruggekeerd naar dit strand, niet uit verdriet maar om er een toekomst op te bouwen. Dat opent haar ogen.

Cecile Koops volgt met Liefde en Lasagne. Een mooi verhaal over vertrouwen hebben in een ander en je oordeel uitstellen. Het speelt in het romantische Italië en je waant je al in vakantiesferen.

Het derde verhaal is Ik geef je ons terug van Anne May. Een verhaal over een onmogelijke liefde tussen twee mannen. Luca is een makelaar van 33, hij heeft een knipperlichtrelatie met Charrel. Maar dan, tijdens zijn werk, slaat de bliksem bij hem in. Het is liefde op het eerste gezicht. Eén probleempje: de jongen in kwestie is de zoon van zijn klanten en veel te jong voor hem. Gelukkig is de familie veeleisend en duurt de klus lang. Lang genoeg om Finlay, zo heet de jongen, beter te leren kennen…..

Dan is Nicole Schelling aan de beurt met Voor altijd vastgelegd. Een heerlijk feelgood verhaal waarin tattoos een belangrijke rol spelen. Een aantrekkelijke tuinman wekt onverwachte gevoelens op bij een jonge vrouw, zijn ze wederzijds?

De bundel eindigt met een bijdrage van Claudia Vanzegbroeck, Nog slechts één keer. Over een vakantieliefde van tien jaar geleden die zóveel indruk heeft gemaakt dat de hoofdpersoon het nog steeds niet kan vergeten. Ze was er tien jaar geleden van overtuigd dat hun liefde alles zou overleven maar zoals zo vaak, heeft de afstand tussen de geliefden een desastreus effect gehad. Tien jaar lang heeft ze hem niet gezien en nu is ze terug op de plek waar het ooit begon in S’Agaro een idyllisch paradijs aan de Costa Brava. En – wonderlijk genoeg – hij is er ook. Komt het dan toch nog goed?

Stuk voor stuk mooie verhalen, heerlijk om in de vakantiezon te lezen. Afwisselend ook en met personages die zo uit het leven gegrepen kunnen zijn. Prima leesvoer dus, vier sterren.