Hond in huis

Vrijdag, 6 mei, 2022

Geschreven door: Jeroen Oomen
Artikel door: Patrice van Trigt

Werk aan de winkel!

[Recensie] Jeroen Oomen is dé hondencoach van Nederland en autoriteit op het gebied van hond en mens. In dit boek vertelt hij wat je als nieuwe en ervaren hondeneigenaar moet weten. Alles komt aan bod: van het kiezen van het soort hond en de plek waar je jouw nieuwe vriendje vandaan haalt, tot het trainen van je huisdier en het omgaan met gedrag dat je liever niet ziet.’ Een veelbelovende tekst die hoge verwachtingen schept en ik ben dan ook heel benieuwd.

‘…belangrijk om elke hond als een individu te zien en te behandelen. Kijk er zo naar en volg je gevoel.’

Mooie woorden maar hoe werkt dat in de praktijk? Want als het idee van gezinsuitbreiding d.m.v. een hond zich eenmaal in je gedachten heeft genesteld is het kopen van een pup slechts een kwestie van doen. ‘Een puppy kijken is een puppy kopen!’ We zien alleen het schattige bolletje en kunnen dan ineens niet meer rationeel nadenken over de raskenmerken, de verzorging en de kosten. Dat dit een valkuil is en te vaak voor problemen kan zorgen is iets wat Oomen in de praktijk ook meemaakt. Extra actueel nu er zoveel honden zijn gekocht sinds de coronacrisis en veel eigenaren hun hond niet/nauwelijks onder controle hebben. Ik merk het dagelijks met het wandelen, het is een enorme bron van ergernis als ik eerlijk ben. Maar weinig hondenbezitters hebben hun coronapups onder commando en dat is allesbehalve leuk. Niet voor hen maar ook niet voor de hond. Iedereen is gebaat bij duidelijkheid, wat dat betreft zijn honden net mensen.

Ondanks de serieuze boodschap deelt Oomen zijn schat aan informatie op een luchtige manier, met humor. Ik moet eerlijk zijn en heb er echt nog wel wat van bijgeleerd. De logische en overzichtelijke indeling aan de hand van voorbeelden uit de praktijk maken dat het boek fijn leest maar het leent zich niet om aaneengesloten te lezen. Daarvoor is het mijn inziens niet geschikt. Het is informatief en educatief. De liefde voor dieren steekt er met kop en schouders bovenuit en dat zorgt dat je de gedeelde kennis gemakkelijker voor waar aanneemt. Al blijft het aftasten wat bij jou en je hond past.

Pf

Als je bent opgegroeid in een gezin met politie- en waakhonden dan weet je niet beter dan dat een hond moet luisteren, altijd en overal, dat ging vaak gepaard met een harde hand. Iets waar ook Oomen zelf mee is opgegroeid. En net als bij hem zat dat me nooit lekker, precies wat hij ook aanhaalt vanuit zijn eigen ervaringen. Hij schroomt ook niet om kritisch naar zijn eigen ontwikkeling te kijken t.a.v. het honden trainen. Tegenwoordig kijken we heel anders naar honden en hun opvoeding dan pakweg twintig, dertig jaar geleden. Dat is niet meer met elkaar te vergelijken.

Aan de hand van tien honden neemt Jeroen je mee in zijn wereld. De honden, die als voorbeelden uit de praktijk dienen, hebben allemaal zo hun gebruiksaanwijzingen die worden gebruikt om iets duidelijk te maken; een leermoment. Soms springt Oomen in zijn enthousiasme van de hak op de tak maar ook dat is verder niet storend. Het boek kent geen echte verhaallijn, slechts een rode draad. Het is alsof een live gesprek is uitgetikt en in boekvorm is gegoten. De vele voorbeelden uit de praktijk, de enorme ervaring en opgedane kennis maken dit boek tot een grote informatiebron. Nadeel is dat het niet écht leest als een verhaal, al heeft de auteur duidelijk wel die poging gedaan. Zo nu en dan dit boek ter hand pakken maakt dat je de vele informatie beter in je opneemt. Het is absoluut leerzaam en omdat er zoveel instaat is er voor iedereen wel wat te leren.

Het meest indrukwekkende hoofdstuk ging over hulphonden, voor politiemensen met PTSS. Het verhaal van Peter en Pepper vond ik zowel mooi als verdrietig.

‘Puur is het woord, probeer met een pure blik naar honden te kijken, gewoon zoals ze zijn!’

Als ik naar Clint kijk dan word ik overspoeld door een warm gevoel. Zonder schroom durf ik hardop te zeggen dat hij mijn allerbeste vriend is, al bijna tien jaar nu. Onze dynamiek zorgt in mijn omgeving vaak voor opmerkingen en grapjes: ‘Patrice en d’r schaduw!’ want waar ik ga gaat Clint, ‘Nog even en hij geeft antwoord!’, omdat ik de hele dag tegen Clint praat en hij aandachtig luistert. Legio voorbeelden over de grote rol die onze vierpoot in ons gezin vervult. Hij is niet onze eerste hond maar wel onze favoriet. Slim, lief, trouw, aanhankelijk en vooral: hij heeft een eigen willetje. Soms handig, vaker niet. Onze Kooiker is een geval apart, en precies dat vinden wij zo leuk aan hem. Maar het is elke dag werken, hij is slim genoeg om een maas in onze wet te vinden…

Bij probleembenaderingen is de oplossing niet altijd wat jij denkt dat die zou moeten zijn. Of een probleem kan worden opgelost ligt aan de hond, aan jou en de situatie. Het is van essentieel belang te beseffen dat het een samenspel is tussen mens en hond, hond en mens. Een belangrijke leerschool. Jeroen Oomen is duidelijk een gevoelsmens, gepassioneerd met z’n vak bezig. Heeft enorm veel ervaring en deelt dat graag in dit boek. Drie sterren voor Hond in huis.

‘Onderschat nooit de positieve invloed die een hond op een mensenleven kan hebben!’