Hopeloos verliefd op Frankrijk

Dinsdag, 10 mei, 2022

Geschreven door: Rosemarijn Milo
Artikel door: Liesbeth Bruyne De

Een persoonlijke kijk van de auteur op het leven in Frankrijk en de politiek, cultuur en geschiedenis van het land

Het boek Hopeloos verliefd op Frankrijk is geschreven door Rosemarijn Milo. Het bevat kortverhalen, met een persoonlijke kijk van de schrijfster, op de cultuur, politiek, geschiedenis enzovoort van Frankrijk, meerbepaald over de stad Metz, gelegen in het noordoosten van het land waar ze naar verhuisde in 2006. De periode van het boek speelt zich af tussen 2006 en 2021.

Het boek is opgedeeld in 2 delen en die bestaan uit brieven. Ze schrijft deze vanuit haar eigen standpunt en in de ik-persoon, een beetje zoals een dagboek. Het verhaal begint bij een brief over hoe ze er toe gekomen is om naar Frankrijk te verhuizen, om daar een leven op te bouwen met haar geliefde.

Ze bespreekt haar bedenkingen over de politieke verkiezingen die gehouden werden in die periode en de afkomst van sommige Franse woorden. Ze vergelijkt er de verschillende administratieve diensten met die van Nederland. Ze vertelt over haar familie, de communicatieve misverstanden en stress die ze ondervond na haar emigratie. Leuke anekdotes over haar omgeving, haar ervaring met de covid-19 crisis, enzovoort.

Ze brengt alles heel luchtig en zoals zij het effectief ervaren heeft, met alle waargenomen gevoelens. Iedere brief is geschreven alsof het allemaal op dit moment aan het gebeuren is. Als lezer kan je je echt inleven in haar wereld. Door haar kennis van de geschiedenis van haar woonplaats, leer je vrij veel over Metz zonder dat je er zelf info over moet gaan zoeken. Je leert er over de kleuren van de stad, de gebouwen, de bevolking, de tentoonstellingen, …. Het boek wekt nieuwsgierigheid op naar de stad, zodat je het zelf zou willen gaan bezoeken.

Haar verhaal is op een leuke en originele manier geschreven, ik heb een paar keer luidop gelachen. Alles wordt duidelijk verwoord en waar nodig wordt er extra uitleg gegeven. Ik zou dit boek echt aanraden aan mensen die iets over Frankrijk willen lezen. Ik vond het interessant om op een leuke manier nieuwe dingen te leren over het land. Dit boek krijgt 4 sterren van mij.

Hopeloos verliefd op Frankrijk

Eén jaar uit het leven van P.M.C.J.S.