Horrorland: Kamer 333

Donderdag, 7 april, 2022

Geschreven door: K.R. Alexander
Artikel door: Severine Lefebre

Een gruwelijk hotel

[Recensie] Als Jasmines moeder overlijdt, verhuist ze samen met haar vader naar Gold River. Daar bevindt zich het verlaten Carlisle Hotel, waar drieëndertig jaar geleden in één nacht alle gasten zijn gestorven. In Jasmines dromen lijkt het alsof het hotel haar roept. Wanneer hun klas deelneemt aan de jaarlijkse Uitdaging om een nacht door te brengen in het hotel, besluiten Jasmine en haar twee vrienden om ook mee te doen. Het is Jasmines kans om te achterhalen waar haar nachtmerries vandaan komen. Al snel blijkt echter dat het niet zomaar een uitdaging is…

Met Kamer 333 heeft K.R. Alexander een gruwelijk spannend jeugdboek neergezet. Het is hiermee het vierde deel in de Horrorland-reeks. Hiervan schreef Alexander ook de eerste twee delen, Het poppenhuis en Verdronken. K.R. Alexander is het pseudoniem voor Alex R. Kahler.

Als kind las ik graag griezelboeken zoals de Kippenvel-reeks of Fear Street-reeks. Nu is er met Horrorland een nieuwe boekenreeks voor kinderen vanaf tien jaar die dol zijn op griezelen. Met wat jeugdsentiment in mijn achterhoofd was ik heel benieuwd naar deze serie. Kamer 333 is mijn kennismaking met de reeks van Horrorland.

Het verhaal begint onmiddellijk met de nodige spanning, waarbij het direct duidelijk is dat Hotel Carlisle een duistere en griezelige plek is. Vooral de link naar de dromen van Jasmine geven het geheel een lugubere sfeer, en zetten je als lezer al schrap voor hetgeen nog zal komen tijdens het verhaal. De spookachtige setting past volledig in de gecreëerde sfeer en laat op die manier de spanning bijna niet meer los.

Dit zorgt er echter voor dat de verhaallijn nogal snel gaat, en er geen tijd is genomen voor een meer gestage opbouw van de plot. Enerzijds is dit door de gekozen stijl wel te begrijpen, anderzijds had het fijn geweest als bepaalde gebeurtenissen iets meer waren uitgewerkt of wat meer aandacht hadden gekregen. Het geheel voelt net wat te gehaast aan. Iets dat dan weer wel een voordeel zou zijn mocht hiervan een film worden gemaakt, want daar verleent het concept zich zeker toe.

Ondanks dat de verhaallijn erg snel verloopt, zit het met het einde van Kamer 333 wel goed. De gekozen plotwending is uitstekend gevonden en erg verrassend, en zag ik als lezer absoluut niet aankomen. Dit tilt het horrorlevel hiermee naar een hoger niveau, en maakt van de vluchtige verhaallijn veel goed. Ook opvallend maar leuk is een bepaald effect in de tekst. Zinnen worden soms onderbroken en verspreid over verschillende regels. Insprongen, onder elkaar, links-rechts,… je ziet van alles voorbijkomen. Alsof Alexander zo extra nadruk wil leggen op bepaalde woorden of zinnen. Het is het enige dat het leestempo iets doet vertragen, wat zeker welkom is.

Jasmine is het hoofdpersonage in dit boek, en ook diegene van waaruit het verhaal wordt verteld. Na de dood van haar moeder verhuizen ze naar Gold River. Op school wordt ze net als haar twee vrienden Mira en Rohan gepest. Door mee te doen aan de Uitdaging hopen ze – als het hen lukt het langste van iedereen te blijven – op die manier wat respect te krijgen van hun klasgenoten. Toch blijft de uitwerking van het personage wat oppervlakkig, wat wel jammer is. Er zat zeker nog meer in het vat.

K.R. Alexander heeft – naast een speelse – ook een meeslepende en beeldende schrijfstijl. Hij weet perfect de juiste gruwelijke sfeer neer te zetten die een horrorverhaal nodig heeft. Er komen meer dan genoeg verschillende griezelelementen aan bod. Dat zorgt voor angst, en deze voel je als lezer ook zelf tijdens het lezen. Daarnaast is er in Kamer 333 ook ruimte voor thema’s als gemis, vriendschap, pesten en eenzaamheid. Totaal iets anders dan spanning en horror, maar het past er wonderwel perfect bij. Het had alleen nog meer aanwezig mogen zijn in het verhaal, en iets dieper uitgewerkt ook.

Kamer 333 heeft voldoende positieve elementen maar ook een aantal verbeterpuntjes. De balans is hiermee net in evenwicht, daarom geef ik Kamer 333 2,5 sterren.

Horrorland - Kamer 333

Horrorland - Het poppenhuis