Huis vol leugens

Zaterdag, 10 augustus, 2019

Geschreven door: Nicci French
Artikel door: Rachel van der Lee

Iedereen heeft wat te verbergen

[Recensie] Achter de naam Nicci French gaat het Britse echtpaar Nicci Gerrard en Sean French schuil. Dit wereldberoemde duo beheerst al jaren de internationale bestsellerlijsten. Alleen al in ons land heeft Nicci French meer dan zes miljoen thrillers verkocht. Hun bekendste werk is de achtdelige reeks met Frieda Klein in de hoofdrol. Het echtpaar schrijft niet samen. Eén van hen begint met een hoofdstuk dat vervolgens door de ander bewerkt wordt. Om de beurt bewerken zij een hoofdstuk net zolang totdat hun persoonlijke stijlen uitgewist zijn en er een derde stem ontstaat: de stem van Nicci French. Nicci en Sean zijn in oktober 1990 getrouwd en samen kregen zij twee kinderen. Momenteel wonen ze in het dorp Suffolk, 100 km van Londen.

Schijn bedriegt

De vijfenveertigjarige Neve leidt een ogenschijnlijk gelukkig leven, met haar echtgenoot en drie kinderen. Schijn bedriegt, want ze heeft een affaire met een getrouwde man. Ze spreken regelmatig af in zijn pied-à-terre in Londen. Op een dag krijgt Neve een berichtje dat ze naar het appartement moet komen en ze treft daar haar minnaar dood aan; zijn schedel is ingeslagen.

In paniek begaat ze een grote fout: ze maakt de plaats delict schoon, zodat het lijkt alsof ze er nooit geweest is. Ze wil niet dat haar affaire aan het licht komt. Maar daarna heeft ze geen keus: ze moet blijven liegen. Tegen haar gezin, haar collega’s en haar vrienden. En dan blijkt dat iedereen wel iets te verbergen heeft…

Steeds meer onder druk

Ik heb meer boeken gelezen van dit schrijversduo. Ook de gehele Frida Klein serie en die vond ik matig. Als ze echter zo doorgaan als met dit boek, kan ik me er wel in vinden. Als lezer voel je hoe deze vrouw, steeds meer onder druk komt te staan door de keuzes die ze maakt. Ik vind haar goed neergezet. Ik heb nog een beetje bedenkingen bij de rechercheur die op de zaak gezet wordt. Op mij komt hij wat dommig over.

Niets mis met schrijfstijl

Het verhaal is spannend en onderhoudend. Met de schrijfstijl in dit verhaal is niets mis. Bij vooral de Frida Klein serie vond ik alles langdradig. Bij deze is het precies goed en het einde was een verrassing. Ja deze Nicci French heb ik graag gelezen.

Eerder verschenen op Rachel’s boekenblog