Hydra

Zaterdag, 18 februari, 2023

Geschreven door: Matt Wesolowski
Artikel door: Peter van Bavel

Hoe een oude moord op moderne wijze wordt ervaren

[Recensie] Na Six Stories is Hydra het tweede boek met Scott King in de hoofdrol. De ondertitel van Hydra is Six Stories 2 maar je kunt ze uitstekend los van elkaar lezen. Opvallend is dat dit boek al in 2018 is verschenen en nu pas in het Nederlands is vertaald. De schrijfstijl van Wesolowski roept qua sfeer herinneringen op aan het oeuvre van Howard Phillips Lovecraft in zijn Call of Cthulhu. En dat is een terecht compliment.

Arla Macleod slaat met een hamer haar moeder, vader en zusje dood. Het is 2014. Ze bekent schuld en wordt opgenomen in een instelling. In 2022 heeft Scott King veel succes met zijn podcast. Hij vindt Arla bereid om haar verhaal te doen. Daarnaast laat hij andere mensen aan het woord die herinneringen hebben aan de Macleod-moorden of de dader en het slachtoffer kennen. Dan ontvangt Scott waarschuwingen en bedreigingen dat hij moet stoppen met de reconstructie van deze gebeurtenissen. Is Arla werkelijk ontoerekeningsvatbaar of spelen hogere machten een rol in deze moordpartij?

Matt Wesolowski begon zijn schrijverscarrière als horrorschrijver en verdiende zijn contract door het winnen van een schrijfwedstrijd van het literaire festival Bloody Scotland. Met zijn thrillerdebuut Six Stories schreef hij al eerder een succesvolle literaire thriller. Dit boek is een internationale bestseller en de filmrechten zijn aangekocht door een grote Hollywoodstudio.

Griezelige sfeer
De reconstructie van gebeurtenissen in Hydra is opgebouwd uit getuigenverklaringen en deze zijn verwerkt in een podcast. Het boek is derhalve opgebouwd uit zogenaamde podcastafleveringen. Er komen verschillende mensen aan het woord die ook allemaal hun eigenaardigheden en gedrag hebben. Louter door de podcasts krijgen ze hun gezicht. Je voelt wanneer ze iets verzinnen of wanneer ze de waarheid vertellen. Ze hebben allemaal hun motieven en hun onderliggende angsten en voorzichtigheid om te geven wat ze delen. Als lezer, of beter gezegd ‘luisteraar’, vel je naarmate de afleveringen passeren een oordeel over de daadwerkelijke gebeurtenissen.

Losse getuigenissen vormen schakels in een denkbeeldige puzzel waarin de feiten steeds verder aan de oppervlakte komen. Door het gebruik van het medium podcast en de visuele keuze om met veel verschillende lettertypes en vet gedrukte of cursief weergegeven teksten te werken, creëert de auteur een documentaire stijl die aandoet alsof het waargebeurd is.

Het deed denken aan de huiveringwekkende stijl die gebruikt werd bij het maken van de cultfilm The Blair Witch project. Hier zorgde eind vorige eeuw het volledig weergeven van de gebeurtenissen met een handycam voor dezelfde griezelige sfeer als nu is bereikt middels de podcast. Ik ben geen liefhebber van luisterboeken, maar ik had deze graag als luisterboek willen ervaren. Het had het podcast-aspect zeker versterkt.

Meedogenloze moord

Er zitten meerdere spanningslagen in het verhaal verweven. De veiligheid van Scott King, de openhartigheid van de getuigen en daarnaast de feitelijke gebeurtenissen rondom de meedogenloze moord op de ouders en de zus van Arla maken het als geheel een enerverende leeservaring. Het is wel zaak om dit boek zo weinig mogelijk weg te leggen. Doorlezen is het beste dat je kunt doen. En een andere tip is: Doe niet open!
Wanneer er wordt geklopt……,
Je deed open!

Een volstrekt vernieuwend concept dat je dwingt om een oude moord op een moderne wijze te ervaren. De spanning is nergens expliciet en gonst dreigend als een nagenoeg versleten tl-buis door het geheel heen. Zowel idee als uitvoering zijn volledig geslaagd.

Eerder verschenen op Boeken-cast

Six stories