I ♥ 80’s Music

Dinsdag, 3 december, 2019

Geschreven door: Godfried Nevels
Artikel door: Peter van Bavel

Een grandioze aanrader voor iedere serieuze muziekliefhebber

[Recensie] I ♥ 80’s Music, in gesprek met de popsterren van de jaren 80 is een boek vol interviews met popartiesten die hun oorsprong of hun hoogtepunt van faam kennen in de jaren 80 van de vorige eeuw. Niet alleen wordt teruggekeken naar de jaren 80. Er wordt ook naar het heden gekeken. Daarnaast vind je in dit boek Spotify-afspeellijsten, hitlijsten en een uitgebreide beschrijving over de evolutie van het medium muziek.

Een foto van radio-DJ Gerard Ekdom met in zijn handen dit boek, maakte mij attent op dit jongste boek van muziekjournalist en recensent Godfried Nevels. De auteur die tevens verantwoordelijk is voor het boek Forever 27, het boek dat een ode brengt aan de vele muzikale genieën die stierven op hun zevenentwintigste. En nog op mijn verlanglijstje staat.

I ♥ 80’s Music is luchtiger en gaat vooral om de muzikanten die nog in leven zijn. Met een kleine dertig verschillende artiesten en bandleden blikt de auteur terug op hun hoogte en dieptepunten in de jaren tachtig. En kijkt hij naar hun huidige activiteiten en mogelijke toekomstplannen. Naast het feit dat dit een tombola aan emoties oproept, is ook het uiterlijk en de vormgeving van het boek het vermelden zeker waard. In de jaren tachtig zat ik op de middelbare school. Mijn agenda was driemaal zo dik geworden nadat ik er allerlei foto’s en artikelen van mijn idolen in had geplakt. Gebruik makend van dikke stiften (wat roken ze lekker) en merkpennen in felle neonkleuren werd het geheel versierd. In dezelfde stijl is dit boek gegoten. Geen taaie leeskost maar veel feitjes in aparte kaders, prachtig beeldmateriaal en een wisselend prettig lettertype.

Een feest der herkenning zijn de gekozen artiesten. Helaas ontbreken de artiesten die ons zijn ontvallen en die van onschatbare waarde zijn geweest in de jaren 80. Freddie Mercury, David Bowie, Prince en George Michael zijn hierdoor helaas niet in dit boek terug te vinden. Toch is het merkbaar dat de tijd niet heeft stilgestaan. Het krachtige beeldmateriaal toont de artiest van toen in het uiterlijk van vandaag. Dat levert een serie prachtige foto’s op die je als lezer bewust maken dat de jaren 80 reeds drie decennia achter ons liggen. En dat maakt ook dat bij de geïnterviewde artiesten er bandleden zijn die inmiddels zijn overleden. Denk aan Mel & Kim, Level 42, Status Quo, The Jacksons en The Dolly Dots. Je realiseert je als lezer dat je enerzijds zo weer wordt getransporteerd naar en opgeslokt wordt door die tijd en dat het anderzijds ook wel erg lang geleden is.

De jaren 80 waren politiek gezien niet de meest stabiele met de constante atoomdreiging van de Koude Oorlog en in schril contrast met deze spanningen (Doe Maar met De bom) stond de organisatie van Band Aid en Live Aid. Goede doelen omgezet in het grootste concert ooit, tegelijk op twee plaatsen, tot dan toe. Saamhorigheid die ook heeft geleid tot de val van de Berlijnse Muur in 1989.

De muziek was veelal zorgeloos van aard, vrolijk en gebouwd op synthesizers die in de jaren tachtig gemeengoed werden. En toch klonk alles anders. De muziekindustrie had met zo’n groot aanbod te maken dat iedere artiest zich moest weten te onderscheiden om op te vallen. Niet alleen op muzikaal vlak. Ook de start van MTV gaf artiesten middels miljoenen kostende videoclips de kans het onderscheid ook visueel te maken. Niet voor niets staan er in de Top2000 allertijden jaarlijks onnoemelijk veel tracks uit dit decennium in de lijst der lijsten.

Als muziekliefhebber en als tiener van de 80’s word ik op mijn wenken bediend met dit tafelboek. Het is een parel qua uiterlijk en inhoud. Muziekliefhebbers zijn vaak ook van ‘de lijstjes’ en deze ontbreken dan ook niet. Alle hit-noteringen komen langs. De interviews zijn inhoudelijk onderhoudend en geven telkens iets prijs dat je als lezer nog niet wist. Of inmiddels alweer bent vergeten… De interviews hadden voor mij iets uitgebreider mogen zijn. En dat is mijn ‘rupsje-nooit-genoeg’ die spreekt.

Ik vind dat er een tweede deel mag komen. Enkele interviewtips: Henk Westbroek, the Art of Noise, Frankie goes to Hollywood, the Nits, Phil Collins, Duran Duran, Kate Bush, Depeche Mode en ZZ Top.

Mijn recensieboeken gaan na afloop naar het Ronald McDonaldhuis. Er is een enkele uitzondering. Deze komt naast Pink Floyd Compleet in mijn muziekkast te staan. Omdat lezen en herlezen de kracht van dit boek is. Een grandioze aanrader voor iedere serieuze muziekliefhebber en voor alle mensen met nostalgische gevoelens naar de jaren van weleer. En om cadeau te geven natuurlijk. Ik geef dit boek vier ♥♥♥♥