Iedereen is liefde!

Dinsdag, 27 december, 2022

Geschreven door: Marcel Scheenhart
Artikel door: Mieke Schepens

De liefde vraagt om inzet en passie

[Recensie] Kijk om je heen: de statistieken zijn schrijnend. Steeds meer mensen scheiden, we lijken niet meer in staat tot duurzame relaties. Schrijver en romanticus Marcel Scheenhart besloot om deze reden een boek te schrijven over alle facetten van de liefdesrelatie.

In iedereen is liefde! worden wetenschappelijke inzichten op speelse wijze afgewisseld met persoonlijke ervaringen. In klein lettertype door het gehele boek heen in korte stukjes, lees je het persoonlijke verhaal van Marcel Scheenhart.

Deze stukjes worden afgewisseld door rapporten en verwijzingen naar IPSS (International Panel for Social Sciences) in cursief. Het boek is echter niet alleen een star zelfhulpboek maar naar mijn mening vooral een inspirerend en vermakelijk verhaal geworden.

“Daarom vertel ik openhartig over de hoogte- en dieptepunten van mijn liefdesleven. Het boek gaat over persoonlijke ontwikkeling, over vallen en opstaan, over leren door liefdesrelaties. Verliefdheid gaat vaak vanzelf, maar een liefdesrelatie blijft niet vanzelf goed. Daarvoor zijn inzet en passie nodig. Om een fijn gesprek te voeren, tussen de lakens te blijven schitteren en samen leuke dingen te ondernemen. Het helpt als je dit met humor en speelsheid doet. En als je inziet dat je voor de liefde vooral van jezelf moet (leren) houden.”

Archeologie Magazine

Je leest over Plato die een van de eerste filosofen was die nadacht over liefde en zag hoe zelfreflectie op liefde kon dienen als middel om te groeien en te ontwikkelen. En tenslotte wil niemand van ons stil blijven staan in onze ontwikkeling. Lees over de Grieken, die een onderscheid maakten in verschillende vormen van liefde. Persoonlijke beschrijvingen in het boek zijn wellicht herkenbaar, bij jezelf of bij iemand die je goed kent.

“Ik was vijfenveertig jaar en besloot dat het tijd was voor grondig zelfonderzoek. Wat maakte mij zo gevoelig voor ogenschijnlijke kleine voorvallen, drukte en impulsen van buitenaf? Wat kon ik eraan doen en hoe kon ik er beter mee omgaan? Waarom maakten sommige voorvallen op mij zo’n grote indruk, terwijl deze voor anderen alledaags en normaal voelden?”

Achter in het boek een vermelding van de ‘noten’ in het boek. Ikzelf heb een aantal van de genoemde websites bezocht en heb daar meer gelezen. Dat was werkelijk een openbaring! Iedereen is liefde! is een heerlijk uitgangspunt en zo wil ik het voor ogen houden. Het is een fijn boek om zo nu en dan opnieuw een stuk uit te lezen, daarom ligt het boek bij mij thuis voor het grijpen.

Wat me vooral aanspreekt in Iedereen is liefde! is dat de auteur door middel van de indrukwekkende hoeveelheid informatie die hij heeft vertaald in een aantrekkelijk verhaal, de lezer inspireert tot nadenken. Het is geen koude en kille opsomming van feiten, maar een boeiend verhaal waarin ook humor een grote rol speelt. Een boek om warm van te worden.

Mijn opoe zei altijd al: “Als je niet van jezelf houdt, kun je ook niet van een ander houden.”

Eerder verschenen op Graag Gelezen