Iedereen is mooi: deel 1

Woensdag, 16 november, 2022

Geschreven door: Claudia Vanzegbroeck
Artikel door: Severine Lefebre

Eerste deel in de gloednieuwe reeks rond redacteur Kimberley Adams

[Recensie] Kimberley Adams werkt als redacteur bij het Amerikaanse modeblad Gisella in Antwerpen. Haar beste vriendin Emma, die er ook werkt, krijgt het aanbod om een jaar in New York te gaan werken. En Kimberley mag mee met haar. Ze moet wel aan twee voorwaarden voldoen: een andere kledingstijl aanmeten en uitstekende artikels blijven schrijven. Geen gemakkelijke taak, gezien alles in New York anders lijkt te verlopen dan gedacht.

Met Iedereen is mooi heeft Claudia Vanzegbroeck een vlot lezend boek neergezet. Het is het eerste deel in de gloednieuwe reeks rond redacteur Kimberley Adams, en het einde maakt je alvast nieuwsgierig naar het tweede deel.

Het verhaal neemt je mee naar het werk van Kimberley. Ze werkt als redacteur bij een prestigieus modeblad. Hoewel ze zelf totaal niet met mode heeft. Haar vriendin Emma is helemaal anders, zij kon zo een model zijn. Het begin is vooral een aanloop naar het punt waarop Emma en Kimberley te horen krijgen dat ze naar New York mogen gaan. Eenmaal in New York voelt het pas echt als de start van het verhaal. Al voelt de overgang hiervan wel wat snel en abrupt aan. Zo komt het minder geloofwaardig over.

De plot van Iedereen is mooi wordt gestaag opgebouwd gedurende het verhaal, waarbij het wel even duurt vooraleer er het tempo er goed in zit. Maar vanaf dan blijf je geboeid verder lezen, getriggerd door hetgeen Kimberley meemaakt. De vele cliffhangers op het einde van de korte hoofdstukken helpen hier ook aan bij. Er zijn enkele interessante plotwendingen, al zijn deze niet allemaal even verrassend. Het eerste deel vormt op zich een afgesloten geheel, maar het einde had toch wat mooier afgerond mogen zijn. Nu is het alsof het verhaal plots wordt afgekapt. En dat is wel jammer. Het is nu vol nieuwsgierigheid afwachten tot het tweede deel verschijnt.

Het is al snel duidelijk dat Kimberley het hoofdpersonage is. Het hele verhaal wordt dan ook vanuit haar perspectief verteld. Kimberley is een vriendelijke jonge vrouw die erg aan zichzelf twijfelt. Hoewel ze een enorm getalenteerde moderedacteur is, kleedt ze zich altijd in het zwart en voelt ze zich zeer onzeker. Daar verandert de verhuis naar New York weinig aan, al is de nieuwe kledingstijl die ze creëert dankzij Stacey wel een stap in de goede richting. Je ziet haar langzaam evolueren, en groeien als persoon. Wie ze is en wat ze denkt en doet komt zeker geloofwaardig over op de lezer.

Claudia Vanzegbroeck heeft een aangename en beschrijvende schrijfstijl, met oog voor detail. Het positieve hiervan is dat je een duidelijk beeld hebt over alles. Vooral de omgeving komt heel realistisch over, je hebt vaak het gevoel dat je zelf door New York wandelt. De detaillistische beschrijvingen van Kimberley’s handelingen zijn dan soms weer net wat teveel van het goede. Dat remt het leestempo wat af. Het verhaal mocht gerust iets compacter zijn, zodat er wat sneller ‘to the point’ wordt gegaan. Maar over het algemeen leest Iedereen is mooi wel vlot. Daarnaast is ook het modethema is goed geïntegreerd in de verhaallijn, deze komt helemaal tot uiting in het boek.

Iedereen is mooi is een geslaagd eerste deel, en ik ben alvast benieuwd wat het vervolg zal brengen. Drie sterren.

Eerder verschenen bij Boeken-cast