Iedereen is mooi: deel 2

Zaterdag, 26 november, 2022

Geschreven door: Claudia Vanzegbroeck
Artikel door: Severine Lefebre

Terug mee naar Kimberley (Kim) en haar problemen

[Recensie] De Amerikaanse droom van Kimberley lijkt in het water te vallen door alles wat er is gebeurd. De vooruitzichten zien er somber uit, en Kim heeft maar weinig opties als ze in New York wil blijven. Slechts één iemand kan het tij doen keren. Ondertussen probeert ze zo goed als mogelijk verder te gaan en focust ze zich op haar nieuwe doel.

Met Iedereen is mooi – deel 2 heeft Claudia Vanzegbroeck het tweede en tevens laatste deel van het tweeluik rond Kimberley Adams neergezet. De verhaallijn gaat verder waar het eerste deel van Iedereen is mooi stopte. Jammer genoeg wordt de sterke stijgende lijn van het vorige deel niet doorgetrokken.

Iedereen is mooi – deel 1 eindigde met een grote cliffhanger en een open einde. Hoe zou het verder gaan met Kimberley? Een vraag die waarschijnlijk veel gemoederen zal hebben geteisterd, maar gelukkig was het niet al te lang wachten op het vervolg ervan.

Het verhaal neemt ons onmiddellijk terug mee naar Kimberley (Kim) en haar problemen. Omdat er weinig tijd tussen de twee delen zit, kun je vlug de draad terug oppakken. Wel duurt het lang vooraleer de snelheid er weer inzit. Waar het vorige deel je vol spanning achterliet, blijf je nu al snel op je honger zitten. Het verhaal kabbelt voort, en besteedt veel tijd aan uitgebreide beschrijvingen. Dat maakt de verhaallijn op sommige momenten wat saai. Naar het einde toe wordt het tempo opgedreven, en komt alles in een stroomversnelling terecht.

De plot van Iedereen is mooi – deel 2 kenmerkt zich met een korte opleving om daarna wat terug te vallen. Ondanks dat het weinig vooruit gaat wil je toch verder lezen en ontdekken welke kant alles zal uitgaan. En deze is erg verrassend. Met een ongeziene plottwist krijgt het verhaal een hele andere wending die je totaal niet hebt zien aankomen. Dat maakt de verhaallijn plots een heel stuk interessanter. Zo vallen er ook enkele puzzelstukjes in elkaar. Dit tempo had het verhaal eerder al kunnen gebruiken. Het einde had op die manier uitgebreid kunnen worden en realistischer worden gebracht.

Positief is de uitwerking van de personages. Deze worden verder uitgediept en evolueren ook ten opzichte van het vorige boek. Dit gaat dan voornamelijk over Gisella en Shawn. Van hen kom je meer te weten, en vooral over hun verleden, wat de ontwikkeling beide personages ten goede komt. Ook Emma evolueert, maar niet in de verwachte zin. Het hoofdpersonage Kim ontwikkelt steeds meer zelfvertrouwen, maar dit zet zich niet volledig door. Nog te veel twijfelt ze aan zichzelf en heeft ze peptalk nodig van anderen. Al wordt er op die manier een persoonlijkheid gecreëerd waar veel lezers zich aan kunnen spiegelen. Iedereen twijfelt weleens aan zichzelf of voelt zich onzeker.

Claudia Vanzegbroeck heeft een luchtige en beschrijvende schrijfstijl. Net als in het vorige boek is Iedereen is mooi – deel 2 doorspekt met details. Dit werkt goed wat betreft de personages en de omgeving, maar er is te veel focus op het werk van Kimberley en alles hierrond. Dat vertraagt het leestempo enorm, en doet het voordeel van vlotlezende korte hoofdstukken grotendeels teniet. En ook nu weer had het verhaal een stuk beknopter mogen zijn. Een bundeling van beide verhalen in één boek had dit probleem misschien verholpen.  2,5 sterren voor dit slotdeel.

Eerder verschenen bij Boeken-cast