Mijn dagen met niets

Zaterdag, 13 augustus, 2022

Geschreven door: Mireille Geus
Artikel door: Nico Voskamp

Iets maken uit Niets

Iets maken uit Niets

[Recensie] Er zijn boeken in de piek van de Coronatijd geschreven met overbekende thema’s als eenzaam-, uitzichtloos- en saaiheid. Het zijn boeken die terugkijken op de eerste, hard toeslaande Coronapiek en ze hebben een sombere toon. We zitten nu in augustus 2022 en Corona is er nog, maar in een sterk verdunde variant. Hoe zou een boek anno nu klinken? Waarschijnlijk vrolijker.

Dit jeugdboek sloeg ik open in de kringloop, en het bleek tijdens de eerste Corona-pandemie geschreven te zijn. Interessant. Want hoe vliegt een jeugdboekenschrijver dit vervelende thema aan? Is het somber? Klimt de hoofdpersoon tegen de muren op? Niks dan doffe ellende?

Nope. Schrijver Mireille Geus houdt het klein. Er is een epidemie en een lockdown, dus zitten moeder en dochter thuis. Tussen de vier muren van hun appartement krijgt dochter Elshontely les via de laptop, boodschappen doen kan alleen op de uren dat je naar buiten mag, er is geen live contact met mensen, alleen online of per telefoon, de tv is het enige venster op de wereld, verveling steekt de kop op. Kortom: het leven is beperkt tot staren uit het raam.

Dat is voor haar levendige dochter niet goed, vindt mama, dus ze maakt voor haar een hengel. Zo kan ze vissen vanaf het balkon. En verrassing: dochter heeft beet, ze vangt Niets.

Als later in het boek haar vader op bezoek komt, beschrijft Geus dat zo:

“Ik vertel dat we Niets mee naar binnen hebben genomen. Dat ze snort, dat ze een blauw balletje kan pakken, dat ze mooi is – nou ja, een beetje – dat ze in een doos woont, en brood eet en water drinkt, emmers vol. Ik vertel dat ze zes poten heeft, heel verschillende poezenpoten met witte sokjes, hondenpoten en vogelklauwen. ‘En ze heeft vleugels,’ zeg ik trots, ‘ze zijn heel groot en lijken op parelmoer, net als haar ogen.’”

Een originele plot, goed uitgewerkt, puike taal. En belangrijker: het is een sterk boek geschreven in de coronatijd. Zonder droefgeestige uitstraling. Gelukkig. Dan kun jij dit boek ook met veel plezier lezen.

Ook verschenen op Nico’s recensies en Tiktok

Lava (8+)

Mijn dagen met Niets