Iets te verbergen

Woensdag, 23 maart, 2022

Geschreven door: Elizabeth George
Artikel door: Jeannie Bertens

stille waters…

[Recensie] Elizabeth George werd in 1949 geboren in Warren (Ohio) maar is opgegroeid in Californië. Ze heeft Engels gestudeerd en voordat ze romans schreef, doceerde ze Engels. In 1988 verscheen haar eerste boek A Great Deliverance, in het Nederlands vertaald tot Totdat de dood ons scheidt. Het is het eerste deel van wat zou uitgroeien tot een indrukwekkende serie met inspecteur Lynley in de hoofdrol. Ze heeft verschillende internationale prijzen ontvangen en een aantal van haar boeken zijn verfilmd onder de titel: The Inspector Lynley’s Mysteries. Alle boeken van Elizabeth George spelen zich in Engeland af. De vertaling is van Fanneke Cnossen. We hebben lang moeten wachten op dit deel, het vorige deel, De straf die ze verdient, verscheen in 2018.

Een nieuw Inspecteur Lynley-mysterie van Elizabeth George lezen is als het ontmoeten van oude vrienden. Wie de serie kent – dit is inmiddels het eenentwintigste deel – heeft waarschijnlijk Georges personages allang in het hart gesloten: van Thomas Lynley himself tot zijn sidekicks Barbara Havers en Winston Nkata en zijn vrienden Simon en Deborah St. James. Na het uitlezen van elk boek ben je onmiddellijk benieuwd naar hun lotgevallen in het volgende: misschien nog wel meer naar hun wel en wee dan naar dat van de spannende zaak die ze deze keer oplossen. Althans, zo verging het mij nadat ik de reeks onlangs nog eens herlas. Zou het goed gaan tussen Lynley en zijn geliefde, en hoe ontwikkelt de vriendschap tussen Havers en Salvatore Lo Bianco zich?

Het antwoord op die vragen lees je in Iets te verbergen. Net als het antwoord op de vraag wie de moordenaar is van de agente die, na een slag op haar hoofd, dood in haar bed is aangetroffen. Haar dood blijkt samen te hangen met de wereld van vrouwenbesnijdenis, die helaas ook in Groot-Brittannië nog heel actueel blijkt te zijn. Het is een interessante keuze van George nu steeds vaker de vraag gesteld wordt: is iemand die niet vanuit een bepaalde gemeenschap komt wel gekwalificeerd om daarover te schrijven? Het antwoord op die vraag wordt in het boek niet pasklaar beantwoord, maar wel gesteld en dat maakt het ook tot een boek dat je aan het denken zet.
Het is niet de eerste keer dat George dit soort thema’s gebruikt voor haar boeken en dat maakt de Lynley-serie na meer dan dertig jaar ook een interessante reflectie van wat er in de maatschappij gebeurt. Haar grootste kracht is echter haar beeldende vertelvermogen, waardoor ze meteen vanaf de eerste pagina’s een wereld schept die tot leven komt voor je ogen. Haar gedegen onderzoek vooraf helpt daarbij.

Hoewel dit niet een van mijn favoriete Lynley’s was – dat kan haast ook niet anders met zoveel goede, sterke, verschillende delen – is het werk van George altijd een aanrader voor wie van spannende verhalen houdt. Het boek is los te lezen, maar de fijnste leeservaring heb je natuurlijk wanneer je vanaf deel één in het leven van Thomas Lynley en de zijnen duikt. Met een zucht van spijt heb ik het dan ook dichtgeslagen: ik kan opnieuw niet wachten om te lezen hoe het verdergaat! Vier sterren.

Iets te verbergen

De straf die ze verdient