Iets te verbergen

Maandag, 14 oktober, 2019

Geschreven door: Jo Spain
Artikel door: Patrice van Trigt

De kriebels lopen over je rug

[Recensie] Na het verpletterend goede debuut Ik beken lag de spreekwoordelijke lat natuurlijk hoog. Met Iets te verbergen intrigeert de titel meteen maar ik verbaas me over de vertaling vanuit het Engels want Dirty Little Secrets geeft de inhoud namelijk veel beter weer dan de vertaling. Het verhaal draait namelijk om geheimen, zes om precies te zijn en dirty zijn ze!

De subtitel had niet beter gekozen kunnen worden: ‘Zes buren, zes geheimen, zes redenen om Olive dood te willen’. Daar haal je meteen al uit dat de spil in dit verhaal verre van populair is. Dat ze na maanden dood in haar huis wordt gevonden is daar het bewijs van.

Het lijkt alsof niemand uit de ogenschijnlijk keurige omheinde woonwijk Olive Collins had gemist. Toch is dat raar, want juist in zo’n buurt verwacht je een goedlopend sociaal netwerk. Allemaal nette mensen in hun dure woningen kunnen wat dat betreft blijkbaar heel goed de schone schijn ophouden. Dat wordt duidelijk wanneer de politie hun onderzoek naar de dood van Olive start want het is allemaal wel wat verdacht. Namens de politie zijn Frank en Emma op de zaak gezet. Ze vinden het merkwaardig dat in zo’n klein wijkje van slechts zeven huizen niemand iets heeft gemerkt, intuïtief klopt het niet en ze hebben vragen. Wie was deze vrouw, waarom werd zij niet gemist en vooral, waarom blijkt later dat iedereen zo’n hekel aan haar had? Die laatste gedachte zet deze zaak in een heel ander perspectief want is er soms sprake van moord?

Ze lopen er niet mee te koop maar alle omwonenden van Withered Vale, gelegen in Marwood, Ierland lijken wel iets tegen Olive te hebben. Iemand niet mogen en iemand doodwensen óf zelfs vermoorden zijn totale uitersten en daar springt auteur Jo Spain heel handig op in. In een soepele schrijfstijl maken we kennis met de hoofdrolspelers: Olive (huisnummer 4), Lily en David (nr. 2), George (nr. 1), Ed en Amelia (nr. 6) Ron (nr. 7), Holly en Alison (nr. 3) en Chrissy en Matt (nr. 5). Emma en Frank komen met deze personages in contact en hun achterdocht groeit. Het is een palet aan diversiteit qua karakters, omstandigheden en verhalen. En juist die verhalen, die kloppen niet. Het is aan Frank, bijna pensioengerechtigd, en de jonge Emma om te achterhalen wat iedereen vooral niét vertelt.

In een hoog tempo raas je door de hoofdstukken. Beetje bij beetje kom je steeds meer te weten over de hoofdpersonages en wat ze achterhouden, dat de schok over Olives dood niet oprecht is. Sterker nog, het lijkt ze niet veel te doen en echt hulpvaardig zijn ze ook niet. Ieder hoofdstuk is vanuit een ander perspectief geschreven en hierdoor staat je nieuwsgierigheid continu op scherp. Duidelijk was al dat Olive niet geliefd was maar waarom dat zo was en vooral wie haar daarom de dood toewenst houdt je bezig. Dit gegeven is enorm fascinerend en wetende dat iedereen daar ook nog eens een eigen agenda op nahoudt zorgt dat het blijft boeien. Steeds meer wordt duidelijk hoe de verstandhoudingen waren tussen Olive en haar buren maar ook onderling en individueel. En dat is/was niet best. Want zoals de subtitel al zegt: er zijn 6 buren, 6 geheimen en evenzoveel –eventuele- motieven om Olive uit de weg te ruimen. Het is aan Frank en Emma om de onderste steen boven te krijgen en dat is een fascinerende uitdaging. De buurtbewoners lijken behalve Olive niets met elkaar gemeen te hebben, of is dat ook schijn?

De kriebels lopen over je rug. Jo Spain zet een sfeertje neer dat bolstaat van schijnveiligheid en schijnheilig gedrag. Now you see me, now you don’t gaat voor dit miniwijkje wel op. Niemand ziet iets maar iedereen ziet alles. Geweldig uitgewerkt en je ziet alles zo voor je. De levendige beschrijvingen door deze auteur zijn wederom subliem! De spanning vond ik in dit boek iets minder dan in haar debuut maar nu vond ik de karakterschetsen erg sterk. Duidelijk is dat Spain een veelzijdig auteur is en met weinig woorden héél veel kan zeggen en die eigenschap doorvoert in haar personages. Hierdoor neemt het mysterie alleen maar toe. Dus puzzelen maar.

Iets te verbergen kent een mix van een stevige verhaallijn, droge humor, spanning en oersterke karakters die precies genoeg is uitgewerkt om continu te blijven boeien. Ook nu heeft Jo Spain weer een voltreffer geschreven die tot op het laatste moment een verrassing blijft. Ieder huis zijn kruis, Beter een goede buur dan een verre vriend, twee gezegdes die van toepassing zijn op dit geweldig (goed bedacht) verhaal. Het was wederom smullen en daarom krijgt ook deze thriller vier dikke sterren!

De perfecte leugen

Iets te verbergen

De perfecte leugen