Ik ben echt niet bang

Zaterdag, 5 oktober, 2019

Geschreven door: Rick Meijer, Esther Malaparte
Artikel door: Katelijne van Alem

Het kippenvel dat kriebelt

De auteur

[Recensie] Rick Meijer is een auteur die zijn debuut schreef in 2017: ‘Breekpunt’ dat gaat over tennis. Daarna schreef hij samen met Gerard van Gemert een boek over voetbalmeiden. Toch ontdekte hij dat hij niet alleen sportverhalen wilde schrijven, maar dat er meerdere ideeën uit zijn hoofd uitgewerkt konden worden tot een kinderboek.

De illustrator

Esther Malaparte is het pseudoniem van Esther Maliepaard. Ze studeerde aan het AKV en is daarna aan de slag gegaan als freelance illustrator en animator. Ze woont in Rotterdam en illustreerde al meer spannende boeken, waaronder Het nieuwe spookhuis. Ze houdt zich ook graag bezig met geëngageerde projecten, zoals de postercampagne  Je laat wat vallen voor de Plastic Soup Foundation. Met haar partner werkt ze samen onder de naam ‘Enter or Escape’.

Verhaal

Lana ziet het spookhuis dichterbij komen. Nog maar een paar stappen tot… Opeens wordt alles donker. Wat gebeurt er allemaal? En waar komen haar klasgenoten Jasmijn en Saar plotseling vandaan? Langzaam kruipt het kippenvel over Lana’s amen heen. Dan gaan de deuren open…
Durf jij mee het spookhuis in? Maar pas op! Niets is wat het lijkt, als je door Lana’s ogen kijkt.

Spannend

In het boek staat een prachtige zin: “papa had het haar beloofd, dat je alles vanuit je hart kunt zien als jij er maar in gelooft”.Lana is in het begin een bang meisje, haar klasgenoten Jasmijn en Saar worden als stoer neergezet. Maar in het spookhuis maakt Lana van alle spannende dingen iets liefs. Zo worden de vleermuizen vlinders en een beer een knuffelbeer. Een mooie les voor kinderen, om van spannende momenten iets positiefs te kunnen maken.  Zo kun je naar aanleiding van dit boek praten over wat je spannend vindt en hoe je daarmee om kunt gaan. Lana wordt uiteindelijk een erg stoer meisje dat haar klasgenoten gaat beschermen!

Papa

De papa van Lana is ook op de kermis, en is steeds in haar gedachten  ook al is ze in het spookhuis . Heb jij een papa? Of een mama? En wat leer je van jouw papa? Geweldig mooi om te lezen hoezeer Lana met haar vader verbonden is, misschien ook een mooi onderwerp om te bespreken naar aanleiding van dit boek.

Vormgeving

Een heerlijk spannend boek met donkere, sfeervolle kleuren. Het roept de sfeer van een spannend spookhuis direct op. De tekst staat in rijmvorm, kan zeer goed voorgelezen of zelf gelezen worden. Er worden mooie lettertypes gebruikt, zoals “het kippenvel dat kriebelt”dat in kronkelige letters staat of het woord “groot”dat ook heel groot gedrukt staat. De tekeningen zijn zeer gedetailleerd, zo zie je bijvoorbeeld de schaduw van een klauw of een spin. Misschien goed om lekker samen onder een dekentje dit spannende boek te lezen!