Ik durf niets maar doe alles

Dinsdag, 1 maart, 2022

Geschreven door: Martine Bakker
Artikel door: Marco Gerritsma

Inspirerend, avontuurlijk en hilarisch verhaal over persoonlijke groei

[Recensie] Iedereen heeft zo zijn ergste stressmomenten. Je rijexamen, je eerste date of een presentatie voor een volle zaal. Martine Bakker legt de lat veel hoger. Zij droomt van een succesvolle carrière als standup comedian. Je moet maar durven als je verlegen bent en weinig zelfvertrouwen hebt. Ik durf niets maar doe alles is een veelzijdig boek. Een combinatie van een autobiografie, een alternatieve zelfhulpgids om angsten te overwinnen en een verhaal van een onderzoeksjournalist over de ‘standup comedian’ wereld en de rol van vrouwen hierin. Maar bovenal is het een heerlijk ontspannend boek om te lezen met veel humor.

Bakker volgde een modeopleiding en een communicatiestudie. Zij was park ranger in de bossen van Californië en fietsgids in de straten van Londen Tegenwoordig is Bakker een succesvol copywriter voor de satirische websites De Speld en De Pin. Ook trad zij op  in het theater met De Speld Live.

Het boek leest als een soort levensverhaal. Bakker beschrijft bijzondere momenten en gebeurtenissen in haar leven. Zij liet zich door haar zus overhalen om haar droom waar te maken:  optreden als standup comedian. Stap voor stap neemt zij de lezer mee in dit avontuur. Zij volgde een cursus, deed podiumervaring op en trad op als stand-up comedian. Haar leven verloopt als een rollercoaster met diepe dalen en euforische hoogtepunten. De lezer krijgt een verrassende inkijk in de wereld van stand-upcomedians. Een wereld die gedomineerd wordt door mannen en waar onderling veel strijd en afgunst is. Als vrouw moet je sterk in je schoenen staan om overeind te blijven en succes te hebben. Als lezer kom je erachter dat het leven als standup-comedian mentaal heel zwaar is.

De auteur stelt zich kwetsbaar op. Zij schrijft openhartig over haar beklemmende angsten en haar innerlijke strijd.  Ze beseft dat een angstvrij leven niet bestaat. Ze schrijft hierover: “angstvrij zul je nooit zijn. Zie angst als je bondgenoot. Sta jezelf toe om die te voelen en ga ervoor: hoe misselijk, benauwd of vlekkerig voor je ogen ook bent. Dapper zijn is niet alles durven, het is de dingen die je niet durft toch doen.” Het boek leest vlot en staat bol van de humor. In haar zoektocht om haar angsten te overwinnen komt de auteur in bizarre situaties te recht. De auteur verrast de lezer met haar woordgrapjes en gedachtenkronkels. Bakker gebruikt grappige namen voor personen die een belangrijke rol spelen in haar leven zoals “Prettig Prethoofd” (haar vriend), “De Mijn Avontuurlijkste Vriendin Aller Tijden” en “De Soort Van Emotionele Singer-songwriter (collega standup comedian).” Elk hoofdstuk begint met aansprekende oneliner. Verder kom je veel tegeltjes wijsheden tegen zoals:

“Zie je ontwikkeling als steeds twee stapjes vooruit en dan weer eentje achteruit. Als een dansje” en “Geen zorgen, falen hoort erbij. […] respecteer het proces”.

Ik durf niets maar doe alles is geschikt voor een brede doelgroep. Een aanrader voor de lezer die houdt van  een ontspannend verhaal met humor.  Het boek is ook geschikt voor iedereen die graag iets wil doen maar het niet durft en hierbij hulp zoekt. Bakker deelt haar levenservaring en inspireert de lezer om creatiever te worden en je dromen na te jagen. Zelf zegt zij hierover:

“Lieve lezer, graag geef ik wat ik per ongeluk leerde over mezelf en creativiteit door, zodat jij er misschien ook wat mee kunt”.