Ik kan vliegen

Woensdag, 5 mei, 2021

Geschreven door: Joris Peeters
Artikel door: Peter van Bavel

Weerzinwekkend en bovenal geloofwaardig verteld

[Recensie] Mijn eerste kennismaking met de Vlaamse auteur was met zijn boek Pasmunt. Ik ben vervolgens Joris ook gaan volgen op Instagram waar hij regelmatig andere talenten toont. Hij is een begenadigd gitarist en zanger. En omdat zijn creativiteit geen grenzen kent, verscheen in januari van dit jaar de eerste druk van Ik kan vliegen, zijn tweede roman die via Beefcake Publishing in mijn bezit is gekomen.

Joris is een man van weinig woorden. Niet dat hij stil is; hij heeft weinig woorden nodig om een onwaarschijnlijk indrukwekkend verhaal te vertellen. In slechts 190 pagina’s neemt de auteur je mee in het leven van de twaalfjarige Manu. Manu houdt, net als de auteur zelf, enorm van de muziek van Elvis Presley. Hij krijgt op zijn twaalfde verjaardag een smartphone, een stapel oude platen en een akoestische gitaar. Dolgelukkig is hij. Zonder dat hij gitaarles heeft gehad of al een platenspeler heeft om zijn vinyl te beluisteren, leert hij de liedteksten van Elvis uit het hoofd en zingt hij de liedjes van Elvis zonder muzikale ondersteuning.

Op zijn verjaardag zingt hij ‘You’re the devil in disguise’ voor zijn ouders en grootouders. Zijn vader maakt er een filmpje van en Manu plaatst het op zijn kersverse Instagramprofielpagina. De eerste likes stromen al snel binnen. Zelfs het leukste meisje uit zijn klas reageert enthousiast.

Ik kan vliegen gaat over de karakterontwikkeling van pubers. Over de onzekerheid, de kwetsbaarheid en gevoeligheid bij jongeren. Over de allesoverheersende behoefte erbij te willen horen. Impulsief gedrag, groepsvorming en invloed van de ouders. Het hele scala vormt dit onvergetelijke verhaal dat gelezen moet worden.

Volgens Joris heeft hij het boek geschreven voor kinderen vanaf acht jaar en ook voor volwassenen. Een deel van het verhaal, waaronder de passie voor Elvis, bevat autobiografische gebeurtenissen. Joris heeft gekozen voor een actueel en hedendaags verhaal. Het boek bevat actuele onderwerpen voor iedere middelbare scholier en maakt gebruik van alle middelen die de jeugd van tegenwoordig tot hun beschikking heeft. Een voorbeeld hiervan is dat er ook gekleurde emoji’s in het boek staan en een grote foto van The King, voor hen die hem niet kennen.

De schrijfstijl van Joris Peeters heeft de charme van het Vlaams taalgebruik. Fraaie vlot lopende dialogen, het gebruik van verschillende lettertypes en lettergroottes en de eerder genoemde emoji’s maken het een uitermate aantrekkelijk boek om te lezen. Daarnaast bleek ik niet in staat om het weg te leggen, waardoor ik het in één keer heb uitgelezen.

Het lef van Manu om zijn zangkunst te delen met leeftijdgenoten keert zich uiteindelijk tegen hem. Steeds vaker en meer wordt hij ongewild slachtoffer van spot en escalerende pesterijen. Het geleidelijk proces van het gevoel bijzonder te zijn, tot het moment dat je je geen raad meer weet, is zo prachtig, weerzinwekkend en bovenal geloofwaardig en realistisch verteld dat ik dit boek moet bekronen met vier hele dikke sterren.

Deze auteur verdient met Ik kan vliegen ook de aandacht van het onderwijs. Veel boeken worden er door de jeugd tijdens de middelbare schooljaren niet gelezen. Ik raad het onderwijs aan om de literaire lijst die we al zo lang hebben, te vervangen door boeken die de jeugd aanspreekt. Omdat de thematiek en de onderliggende boodschap een must zijn voor ieder mens in zijn/haar persoonlijke ontwikkeling. De wereld zou er daadwerkelijk beter van worden.

Persoonlijke songtekst:
‘I said flip flop and fly, i don’t care if i die
I said flip flop and fly, i don’t care if i die