Ik mis je

Zaterdag, 2 februari, 2019

Geschreven door: Harlan Coben
Artikel door: Agnes Eikema

Oude wonden weer opengereten

[Recensie] Harlan Coben is één van mijn favoriete thrillerauteurs en voor de aankoop van zijn nieuwste boek hoef ik dan ook niet lang na te denken. Kopen! Zijn nieuwste boek Ik mis je is een stand-alone thriller, dus we moeten het dit keer zonder Myron en zijn kleurrijke vrienden stellen.

Ik mis je

Kat Donovan is een rechercheur bij de NYPD en verloor haar vader (die ook rechercheur was) toen hij tijdens zijn dienst vermoord werd. Dit alles heeft nog diepe sporen op haar achtergelaten, want ze kan de man die vastzit voor deze moord maar niet uit haar hoofd zetten. Ook haar vrijgezelle leven draagt niet bij aan het loslaten van deze tragedie. Wanneer haar vriendin haar aanmeldt op een datingsite wil ze er in eerste instantie helemaal niets van weten, maar wanneer ze haar ex-verloofde Jeff tegenkomt, worden oude wonden weer opengereten. Jeff heeft haar bijna twintig jaar geleden met een gebroken hart achtergelaten en bij het eerste contact via de datingsite lijkt hij haar helemaal niet te kennen.

Naast deze mysterie komt Kat in aanraking met een jongen die op zoek is naar zijn moeder die op mysterieuze wijze met een onbekende, nieuwe vriend is vertrokken. Ogenschijnlijk hebben deze zaken niets met elkaar te maken, maar Kat opent deuren naar een lugubere en sombere wereld vol geweld, macht en uitbuiting.

Van langzame start tot pageturner

In Ik mis je komt het verhaal van Kat langzaam op gang. We lezen vooral over haar eenzame leven en haar zoektocht naar antwoorden op de moord van haar vader. Het eerste contact met ‘Jeff’ in de chatsessie zorgt voor een aangename prikkeling in het verhaal. In eerste instantie lijken er twee verhaallijnen naast elkaar te lopen. Het ene gaat over het privéleven van Kat, het andere over vermiste vrouwen die ogenschijnlijk met hun nieuwe vlam een welverdiende vakantie zouden vieren. Ongeveer halverwege het verhaal knoopt Coben de lijnen langzaam aan elkaar. Hierdoor worden de verschillende draadjes van de bol wol langzaam in één gewikkeld om vervolgens in een perfect tempo ontknoopt te worden waardoor je eigenlijk non-stop door moet blijven lezen!

Realiteit

De Coben-lezers onder ons zullen het vast snel opmerken; de humor die normaliter in de boeken met Myron van de bladzijdes afspat, is in dit boek achterwege gebleven. Maar niet getreurd, in dit spannende verhaal dat zo goed in elkaar zit, is het absoluut geen gemis. Het onderwerp van het boek is reëel, want hoeveel gevaar is er tegenwoordig niet met het internet gemoeid? Van identiteitsfraude, oplichting, misbruik tot chantage. Ook op de datingsites is niet iedereen de persoon die we denken. Welke gevaren zitten hierachter en hoe kunnen mensen zich zo laten misleiden? Coben heeft dit op een perfecte manier uitgewerkt, we lezen over kwetsbaarheid en naïviteit tegenover macht en egoïsme dat leidt tot levensgevaarlijke situaties.

Wederom heeft Coben een thriller van topniveau afgeleverd, ook zonder Myron Bolitair is Coben niet te stoppen. En gelukkig maar, want ik wil nog veel meer boeken van hem lezen!

Eerder verschenen op Boekenz

Levenslang