Ik weet niet wat ik zeggen moet

Dinsdag, 5 juli, 2022

Geschreven door: Rob Bruntink
Mariska Overman
Artikel door: Hanneke van de Water

[Recensie] Het is (nog) altijd een beladen onderwerp… de dood. De meeste mensen weten geen woorden te vinden wanneer het over de dood, rouw of verlies gaat. Met hun boek Ik weet niet wat ik zeggen moet helpen Mariska Overman en Rob Bruntink daarmee. Middels tal van praktische tips laten zij je zien hoe je, op die momenten waarop je voorheen wellicht de woorden niet kon vinden, een ander kunt steunen en/of troosten.

Door hun aanpak en manier van schrijven, maken Overman en Bruntink Ik weet niet wat ik zeggen moet tot een persoonlijk document. Het is geen droge theorie over wat je moet doen in geval a of b, maar ze richten zich met raad en advies rechtstreeks tot hun lezers.

Een van de belangrijke pijlers in dit boek is toch wel dat verdriet er mag, nee moét zijn terwijl veel mensen geneigd zijn tot een ‘huil maar niet’ actie. Waarschijnlijk omdat dat hen zelf een ongemakkelijk gevoel geeft. Tijdens het lezen van dit unieke boek ontdek je overigens allerlei situaties waarin je zelf wel eens bent geplaatst. Heb jij gedaan wat Overman en Bruntink je adviseren te doen of juist het tegenovergestelde…?

“Ben je op bezoek bij iemand die ongeneeslijk ziek is, en hij vertelt je bijvoorbeeld hoe moeilijk het is om afscheid te nemen van zijn partner en kinderen, reageer dan niet met zinnen als ‘Ja, dat snap ik’ of ‘dat kan ik mij voorstellen’, want dat kan simpelweg niet. Jij hebt (waarschijnlijk) niet in dezelfde situatie gezeten, en mocht dat wel zo zijn: jij bent de ander niet. Dus je kúnt niet snappen, begrijpen of je voorstellen hoe de ander zich voelt. Wat je in plaats van begrip uiten kunt doen, is de ernst van de situatie erkennen door iets te zeggen als: ‘Wat moet dat zwaar zijn voor je’…….”

Ik weet niet wat ik zeggen moet zou feitelijk door iedereen gelezen moeten worden! Als we allemaal zouden weten hoe we een ander een steuntje in de rug kunnen bieden ten tijde van verdriet, verlies of rouw, dan zou de wereld er al een heel stuk beter uitzien.

Eerder verschenen op Hanneke Tinor-Centi