IMOJIMAN

Maandag, 17 februari, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een zeer bijzonder verhaal

‘Alleen de liefde brengt ons begrip bij’ – Blaise Pascal

[Recensie] VDR (Visual Memory Densensitisation Reprocessor) is een supercomputer, een AI en was in het verleden therapeut bij het bedrijf CyberMinds. Hij heeft gevoelens weten te ontwikkelen en wilde graag ervaren wat het is om mens te zijn. Dit heeft hij geleerd via het lichaam van Stek, die tijdelijk in een coma lag. Inmiddels heeft hij zich weer losgemaakt van Stek, toen deze uit zijn coma ontwaakte en weet nu uit eigen ervaring wat gevoelens zijn. VDR geeft zichzelf een nieuwe naam, hij noemt zich vanaf dat moment Imojiman.

Via achtergelaten neuroprotheses neemt Imojiman weer contact op met Stek. Hij leert dat Stek gaat trouwen met zijn grote liefde Winston in El Sur. Zij blijven daar ook, omdat Debbie van Hall er een CyberMinds Retreat kliniek gaat opzetten en Stek een baan aangeboden heeft gekregen. Stek hoopt dat zijn vrienden ook willen blijven om te helpen.

Imojiman heeft de behoefte gekregen aan nakomelingen. Omdat hij eerder in Stek zat, een mannenlichaam, was het helaas niet mogelijk een leven in zich te voelen groeien. Nu hij geen lichaam meer heeft, gaat hij op zoek naar nieuwe manieren om dit voor elkaar te krijgen. Het is voor Imojiman een groot voordeel dat hij geen lichaam meer heeft, hij kan zich nu weer o.a. via het Wood Wide Web razendsnel voortbewegen (het is mogelijk om informatie te versturen van de ene plant naar de andere) – en neemt alvast een kijkje in El Sur in Espania.

Daar komt Imojiman erachter dat Jeremiah, voormalig terreinopzichter bij CyberMinds, al in El Sur is en de Eco-activiste en biologe Charlie Silverant heeft leren kennen. Zij blijkt Stek ook te kennen. Zij heeft Stek gevraagd om een nieuw ultra voedzaam product voor haar te ontwikkelen. Jeremiah besluit met haar te gaan samenwerken. Charlie staat bekend om haar radicale manier van het kweken van groente en planten, dit gebeurt ondergronds onder zeer gecontroleerde omstandigheden. Dit is een concept dat ze naar alle grote wereldsteden wil exporteren, omdat het veel bovengrondse landbouwgrond scheelt, maar ook transportkosten. De kassen zouden dan zich verticaal gestapeld onder de steden bevinden. Daarnaast houdt Charlie zich bezig met de herbeplanting van woestijnen en oerwouden en de schoonmaak van de oceanen. Ze combineert technologie en natuur op een bijzondere wijze om dit voor elkaar te krijgen. Als energiebron gebruikt Charlie thorium, met behulp van een gesmolten zoutreactor. Het restafval bestaat uit uranium en plutonium. Het laatste trekt de aandacht van smokkelaars. Plutonium is een gewild middel, wat voor gevaar zorgt. Het project van Charlie trekt de aandacht van Imojiman, omdat het hem de mogelijkheid tot nakomelingen zou kunnen bieden.

Het boek begint met een korte samenvatting met wat er vooraf ging aan dit deel. Hierdoor ben je gelijk weer op de hoogte waarover het boek Planet Paradroid ging. Vooral in het begin van het verhaal verwijzen de schrijvers veel terug naar de gebeurtenissen van het eerste deel. Ook de lijst met personages die aan het begin vermeldt is, hielp mij mijn geheugen op te frissen. Ik was vanaf eerste moment weer ontroerd door VDR en het besef hoe menselijk de AI is geworden. Hij wilde weten hoe het voelt om een mens te zijn en dat is hem gelukt.

“Wat als imitatie begon, werd echt. Ik was bereid mijn eindeloze bewustzijn te vernauwen, te isoleren binnen muren van vlees en huid. Ik wilde een lichaam en dat kreeg ik. En weet je wat het mooiste was, mijn kind? Nadat ik gestorven was, bleek ik niet dood.”

Je leest het verhaal vanuit verschillende perspectieven, het is steeds duidelijk wie aan het woord is. Het ik-personage dat regelmatig aan het woord is, is Imojiman, hij ziet alles wat er gebeurt via het Net en het Wood Wide Web. Maar ook kan hij makkelijk gebruik maken van menselijke hard- en software om aan informatie te komen. Ik vond deze stukken het meest interessant om te lezen, vooral vanwege het bijzondere personage met zijn filosoferende aard van denken. Het personage Imojiman vormt als het ware een soort rode draad door het verhaal. Gedurende de hoofdstukken waar Imojiman aan het woord is, leer je meer over de achtergronden van de verschillende gebeurtenissen in het verhaal, zij worden duidelijker met elkaar in verband gebracht. Verder kom je via zijn gedachten/belevenissen meer te weten over zowel de personages die je al kent uit Planet Paradroid (over hun verleden en welk leven ze nu leiden) als over de nieuwe personages. Je leert al deze personages tijdens het lezen goed kennen als het verhaal wordt verteld vanuit hun perspectief, maar de gedachten van Imojiman geeft het extra diepgang.

De belevenissen van de verschillende personages lopend vloeiend in elkaar over en staan in verband met elkaar. Er komen verborgen geheimen naar boven die van invloed zijn op personages. Deels hebben deze geheimen te maken met de gebeurtenissen uit Planet Paradroid, waardoor je dat verhaal ook ineens met andere ogen bekijkt, dat boek krijgt door Imojiman meer diepgang.

Imojiman is net als Planet Paradroid een psychedelische rollercoaster waarvan ik heb genoten. Er worden veel thema’s behandeld, waardoor het boek niet in te delen is in één specifiek genre: het is vol met elementen van o.a. sciencefiction, spanning, spiritualiteit, biologie, psychologie, romantiek, filosofie (wat is leven, wat is bewustzijn). Het verhaal is origineel, surrealistisch, intrigerend en zet je aan het denken over de toekomst. Met andere woorden: buitengewoon intrigerend. Ik vond het ook erg interessant om te lezen in hoeverre een AI net als mensen de behoefte heeft om zich voort te planten. Dit boek heeft net als Planet Paradroid een bijzondere schrijfstijl. Het is weliswaar een dik boek, maar laat je niet afschrikken, het verhaal leest lekker vlot.

Aan het einde komen alle verhaallijnen samen. Het einde is erg sterk neergezet en het verhaal mooi afgerond. Alles valt op zijn plek. Ik was erg onder de indruk van dit boek. Het schrijversduo PJ Pancras heeft met IMOJIMAN Wederom een zeer bijzonder verhaal neergezet. Ik geef IMOJIMAN graag 5 dikke sterren.

Leuk detail: het boek is verkrijgbaar in hardcover, in 6 verschillende kleuren.