In de familie

Maandag, 29 augustus, 2016

Geschreven door: Joyce Spijker
Artikel door: Patrice van Trigt

Fascinerende personages

[Dubbelrecensie] Spraakmakend familiedrama achter de schermen van politiek Den Haag.
Nina Satijn is een jonge fotografe, op zoek naar haar plek in het leven. Ze is single na een lange relatie en vindt steun bij haar oma Emma, die haar na de vroege dood van haar moeder voornamelijk heeft opgevoed. Nina’s vader Boudewijn, minister van Justitie en Veiligheid en bij een volgende kabinetsperiode in de race voor het premierschap, heeft zich tijdens de opvoeding nauwelijks om haar bekommerd en hertrouwde al snel met de mooie Marsala. Als Nina op een dag bij Emma op bezoek gaat, vindt ze haar op de grond in de woonkamer in haar huis in Wassenaar. Vermoord. Ze besluit alles op alles te zetten om de dader te vinden en de dood van haar geliefde oma te wreken.

Patrice: Nina heeft een intens warme band met haar oma Emma. Dit komt omdat haar moeder al jong is overleden en vader Boudewijn een ambitieus politicus is die zijn spaarzame tijd aan zijn tweede vrouw en halfzusje van Nina heeft besteed. Er is dus weinig contact terwijl Nina het echt wel probeert. Maar ja, zoiets moet wel van twee kanten komen natuurlijk. Met de vrouw van haar vader heeft ze geen echte klik en haar halfzusje is een verwend nest. Emma is dus eigenlijk de enige vaste factor in haar leven.

Joyce: Het verhaal speelt zich in het hier en nu af. Nina Satijn is fotografe en de dochter van Boudewijn, minister van Justitie en Veiligheid. Nina heeft een enorm goede band met haar oma Emma. Emma heeft Nina, na het overlijden van Nina’s moeder, grotendeels opgevoed. Boudewijn heeft zich weinig om Nina bekommerd en is al snel na het overlijden van zijn vrouw hertrouwd met Marsala. Samen hebben zij een dochter, genaamd Merlot. Op een dag treft Nina Emma levenloos aan in haar huis in Wassenaar. Emma blijkt vermoord te zijn.

Dirk: Het boek heeft verschillende verhaallijnen. Eén gaat over Boudewijn die in een verkiezingsstrijd gewikkeld is om premier te worden van Nederland. Als er in Wassenaar op korte tijd twee moorden gebeuren eisen deze Boudewijns aandacht op, een van de vrouwen die vermoord zijn is zijn moeder.

Jill: Het boek gaat over Nina die een sterke band heeft met haar oma Emma. Als ze op een dag haar oma vermoord in haar villa aantreft, zet ze alles op alles om de dader te vinden.

Patrice: De schrik slaat haar dan ook om het hart wanneer ze bij haar geliefde oma binnenkomt en haar ziet liggen op de grond. De oude vrouw is dood. Nina raakt in paniek maar weet intuïtief dat de verdenkingen die worden geuit niet de juiste kunnen zijn. Ze gaat op zoek naar de dader en krijgt daarbij onverwacht hulp.

Joyce: Nina doet er alles aan om de moordenaar te vinden. Dit doet ze samen met Lars, de assistent van haar vader. De familie reageert wisselend op het overlijden van oma. Zo maakt Boudewijn zich voornamelijk druk over de invloed die dit drama heeft op zijn imago en stiefmoeder Marsala baalt van het feit dat ze niets erft.

Dirk: De politie zoekt met man en macht en Boudewijn (mis)bruikt zijn invloed om het onderzoek te leiden naar, volgens hem, de dader van beide moorden. Nina, zijn dochter, gaat ook op onderzoek uit en neemt Lars, een vertrouweling van Boudewijn, mee. Het onderzoek wordt een sprong in de familiegeschiedenis.

Jill: Haar vader, minister van Justitie en Veiligheid is druk in de race voor het premierschap en heeft weinig tijd voor zijn familie. Tijdens haar zoektocht probeert Nina één specifiek persoon te beschermen tegen een onterechte uitspraak. Wie wil hem zwart maken en de schuld in de schoenen schuiven? Nina zal niet rusten tot de echte dader ontmaskerd is en ze haar oma’s dood kan verwerken.

Joyce: Als blijkt dat de tuinman van Emma een dubieus verleden heeft, wordt deze verdacht van de moord. Nina en Lars zijn hier echter niet zeker van en laten het er niet bij zitten. Gaandeweg hun onderzoek kom je als lezer terecht in een wirwar van familieperikelen die je doen afvragen wie er nog te vertrouwen is.

Dirk: Op het einde komen alle intriges naar boven en kan men zeggen: Het blijft in de familie.

Conclusie
Jill: Het verhaal las heel vlot, je zat meteen in het verhaal en je voelde je meteen Nina, ik vormde me meteen een beeld bij oma Emma en over hun goede band. Wat mij geraakt heeft is de paniek die Emma voelde. Tijdens Nina’s zoektocht naar de dader voelde je haar race tegen de klok en hoe meer ze achter dingen kwam hoe sneller je mee wilde lezen in haar tempo. Dit ervaarde ik als erg prettig. Hierdoor is het verhaal mij erg bij gebleven, je werd echt opgezogen in het boek.

Joyce: Deze thriller is mij zeer goed bevallen en heeft mijn verwachtingen overtroffen. Ik vind het een uniek verhaal. Een boek dat niet lijkt op andere boeken die ik gelezen heb. Tijdens het lezen werd ik meegevoerd in het verhaal en kon ik het boek nauwelijks wegleggen.

Patrice: In de familie is een verrassende thriller, dat mag gezegd worden. Spannend, vlot en de schrijfstijl is heerlijk. Spijker heeft dit allemaal weten te combineren met een aannemelijke verhaallijn en sterke personages. Het verhaal is geloofwaardig genoeg om je de kriebels te bezorgen. In grote lijnen gaat het vooral om vertrouwen, (misplaatste) ambities en macht.

Het boek leest snel, de auteur heeft een lekkere schrijfstijl. Ze gebruikt korte hoofdstukken waardoor er een snelle opvolging is van de verhaallijn. Daardoor blijf je getriggerd om te blijven lezen. De spanningsopbouw is heel erg goed en zelfs misleidend. Je meent te denken hoe de vork in de steel zit maar dat is dus niet zo. De plot is dan ook behoorlijk verrassend te noemen. Ondanks dat het verhaal zich afspeelt in de ‘upper class’ van onze samenleving en dat het politiek getint is doet het verre van saai aan. De politieke sfeer is niet overdreven maar net genoeg om de lading te dekken. Het gaat vooral om het gevoel van rechtvaardigheid dat de boventoon voert. De kans is dan ook groot dat er een gevoel van sympathie ontstaat voor Nina. Zelfs Marsala en Lars weten te verrassen.

Dirk: Het boek beslaat één week van de familie Satijn en alle mensen die ze tegenkomen. De opbouw van het boek is heel mooi, nergens krijg je het gevoel dat het verhaal saai wordt. Door de korte hoofdstukken heeft men zin om verder te lezen. De verschillende verhaallijnen zijn verweven met elkaar en maken van dit boek een heel spannend boek, met ook heel mooie zinnen.

Jill: De plot was echt geniaal, de plottwist echt mega. Tevens wordt er tijdens het einde niet gehaast, de plot is ruim uitgewerkt waardoor je ook echt het einde beleeft en niet naar een paar bladzijdes het boek al uit hebt. Veel thrillers haasten zich in het einde en dat vind ik vaak erg jammer, ik vind dit een belangrijk gedeelte van het boek en als het dan gehaast wordt vind ik dat jammer! Joyce is hier rustig gebleven en heeft alles ruim en spannend uitgewerkt. Wat voor mij erg fijn was. Dit brengt het einde echt tot een hoog niveau. Wat voor mij het boek ook erg goed maakte is dat je gedurende het lezen zelf meerdere mensen verdenkt. Dit is ook op een verfijnde manier gedaan.

Joyce: De rol die Emma in het leven van Nina gehad heeft is een rol die ik herken van mijn eigen oma en waar ik me emotioneel dus betrokken bij voel. Ik leefde erg met Nina mee. Emma wordt op afschuwelijke wijze uit Nina’s leven weggerukt. Wat me verbijsterde is dat iemand in staat kan zijn tot zo’n gruwelijke daad.

Patrice: Wat ook zorgt dat je blijft lezen is de intrigerende samenstelling van de familie Satijn. Er speelt van alles, iedereen heeft wel een reden om iets te doen dat niet door de beugel kan. Zo is Nina’s stiefmoeder Marsala allesbehalve gelukkig en zoekt manieren om weer de erkenning te krijgen waar ze naar hunkert. Boudewijn heeft zijn pijlen gericht op het ministerschap en vergeet hierbij alles en iedereen. De assistent van Boudewijn, Lars, is een ambitieus mannetje en hij bewondert zijn baas. Hij leert Nina kennen en dan komt alles in een totaal anders perspectief te staan. En dan is daar tot slot Valentijn. Stuk voor stuk zijn het fascinerende personages die allemaal een motief lijken te hebben. Spijker weet tot het uiterste einde de spanning hoog te houden en geeft niets prijs. Ze triggert alleen maar.