In de keuken van het Spaanse dorp Polopos

Zaterdag, 9 april, 2022

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Je droomhuis winnen in een TV-serie en er dan gaan koken

[Recensie] Het gaat nooit meer iets worden tussen mij en mijn televisie. Ik ben een typische ‘terugkijker’ maar vaak komt het daar gewoon niet van. Zodoende had ik nog nooit gehoord van Thysa en Wijnand die meededen met het televisieprogramma “Het Spaanse dorp Polopos” (provincie Granada in de regio Andalusië) en een huis wonnen in de streek waar ze eigenlijk al verliefd op waren. En het was stom toeval want ze wisten tot op het laatste moment niet welke kant van de wereld ze uit zouden gaan. Nu, niet zo heel veel jaren later, is er het boek In de keuken van het Spaanse dorp Polopos. Wijnand Boon vertelt in de eerste hoofdstukken van het boek over de eerste 40 jaar van zijn leven. In al die jaren heeft hij zoveel gedaan en meegemaakt dat er makkelijk een apart boek over geschreven zou kunnen worden. Wij krijgen de verkorte versie en daarin is het hoogtepunt een wandeltocht van een jaartje of drie.

Uiteindelijk komt hij zijn vriendin Thysa tegen en ze ontdekken al snel dat ze, wat betreft de belangrijke dingen in het leven, op één lijn zitten. Ze doen mee aan eerdergenoemd televisieprogramma en wonen nu in Polopos waar ze een luxe B&B runnen, kookworkshops geven, kreatievelingen onderdak bieden en noem het maar op. De website van Casa3 beschrijft het allemaal en daar zijn ook wat kookvideo’s te zien.
Thysa is een kunstenares en verantwoordelijk voor de tekeningen in het boek. Ze schreef kinderboeken en heeft een leuke website met webshop.

Wijnand en Thysa zijn goed ingeburgerd in Polopos met als gevolg dat hun mededorpsbewoners regelmatig met lokale ingrediënten voor de deur staan. Zo kopen ze bijvoorbeeld lamsvlees bij de plaatselijke herders. Allemaal lokale producten allemaal even vers en biologisch. De 80 recepten zijn authentiek Spaans en vaak zien we de eenvoudige boerse keuken. Goed en lekker eten met soms een geraffineerde twist van Wijnand maar ook van Thysa. Want koken kunnen ze allebei.
Uiteraard treffen we klassiekers als patatas bravas en gazpacho maar we zien ook heerlijke stoofschotels, salades, groentegerechten en niet te vergeten fijne nagerechten.

Tussen de recepten door lezen we over een ander dorp waarin veel hammen te drogen hangen. We lezen over olijfolie of over vis. Hier en daar wordt een stukje geschiedenis beschreven en ook de culinaire gewoontes komen aan bod. We maken een Spaanse pizza met ingelegde ansjovis en geroosterde paprika of heb je liever snijbonen in tomatensaus met Spaanse ham. Naast een aantal sfeerfoto’s zijn er ook prachtige foto’s van de gerechten. Zoals van een venkelsalade met sinaasappel en granaatappel. Bijzonder vind ik de gefrituurde aubergine met honing en rozemarijn. Je ziet zelf wel wat er bijzonder is aan dit recept.

Het is een goed bruikbaar boek met veel culinaire informatie en fijne recepten. En die eerste 40 jaar van Wijnand (inclusief die drie jaar wandelen) verdienen echt wel een eigen boek.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl