In de schaduw

Zaterdag, 18 maart, 2023

Geschreven door: Shelley Burr
Artikel door: Saskia Imbert

Hoe een verdwijning een dorpje in de greep houdt

[Recensie] Bijna twintig jaar geleden verdween Evelyn, de tweelingzus van Mina. De zaak kreeg enorm veel aandacht. De hoge beloning, één miljoen dollar voor de gouden tip, is nog steeds geldig. In het verhaal woont Mina in haar ouderlijke huis in Nannine. Dit afgelegen plaatsje in New South Wales telt maar weinig inwoners. Mina reageert aanvankelijk argwanend als Lane Holland, gespecialiseerd in cold cases, toenadering zoekt. Is hij één van die vele figuren met een fascinatie voor haar zus?

Deze debuutthriller van de Australische Shelley Burr viel in haar thuisland terecht in de prijzen. De omschrijving van de omgeving en de sfeer zitten meteen goed. De hitte, de droogte en de leegte zijn voelbaar. De trage opbouw past perfect bij het geheel. Op het juiste moment zorgt Shelley Burr voor onverwachte informatie en nieuwe wendingen.

Impact
De verdwijning van haar zus heeft een enorme impact op het leven van Mina. Haar moeder, die inmiddels overleden is, kwam graag in de media. Mina bleef steeds op de achtergrond en leidt ook nu nog een eenzaam bestaan. Ook de speculaties die rond de verdwijning werden gemaakt, blijven Mina achtervolgen. Dit emotionele aspect wordt goed in beeld gebracht.

Lane Holland draagt duidelijk geheimen met zich mee en worstelt met gebeurtenissen uit het verleden. Langzaamaan worden zijn beweegredenen duidelijk. Het verhaal draait voornamelijk om Lane en zijn zoektocht, en minder om Mina. Allana, wier zus ook verdwenen is, krijgt ook een mooie rol in het boek. Haar ouders hadden niet de middelen om veel aandacht rond de verdwijning te bekomen.

Heaven

Het contrast tussen beide gezinnen, zowel in het verleden als in het heden, is goed verwerkt. En ook aan sociale media wordt er de nodige aandacht geschonken. Dit alles maakt dat het verhaal geloofwaardig overkomt en een interessante blik geeft op de gebeurtenissen. In de schaduw is vooral een psychologische thriller, die naar het einde toe spannend wordt.

Eerder verschenen op snippers_co