In gesprek met Arwen Mannens

Maandag, 30 mei, 2016

Geschreven door: Arwen Mannens
Artikel door: Roelant de By

Namens De Perfecte Buren mochten Lisette en Jeanine Arwen Mannens interviewen.

Hoe word je de grootste Tolkien fan 2014? Wat heb je daarvoor moeten doen?
Wel, om helemaal correct te zijn moet ik bekennen dat ik niet tot de grootste Tolkien fan ben uitgeroepen, maar tot de grootste Hobbit fan. Warner Bross organiseerde in 2014 wereldwijd een wedstrijd in samenwerking met sir Peter Jackson, Air New Zealand en 100% Pure New Zealand. De 75 grootste Hobbitfans ter wereld werden zo geselecteerd voor een onvergetelijke reis naar Nieuw Zeeland. We hebben enkele filmlocaties bezocht, waaronder Paradise. Daar moesten we een zoektocht tot een goed einde brengen. De winnaar werd dan de grootste Hobbit fan ter wereld. De eer van de titel was geweldig, maar dat extra bonusprijs-“je” was helemaal de max: ik mocht naast sir Peter Jackson zitten tijdens de screening van de derde Hobbitfilm die op dat ogenblik nog niet volledig afgewerkt was.

Je hebt een bachelor in Psychologie en een master in Criminologie. Zou het schrijven van thrillers dan niet meer voor de hand liggend zijn geweest dan Fantasy?
Ik schrijf af zolang ik me herinner. Mijn eerste boek (128 A4’tjes) schreef ik toen ik 11 jaar oud was. Dat was jeugd. De eerste tweede delen van De laatste strijd heb ik geschreven toen ik zestien jaar oud was. Toen wist ik nog lang niet wat ik wilde studeren. Het klopt wel dat mijn manuscript naar de uitgever opgestuurd werd omdat ik het voornemen had om een thriller te schrijven en wilde weten of mijn schrijfstijl wel geschikt was. Ik had nooit verwacht dat de uitgeverij ook echt iets zou zien in het verhaal van De laatste strijd.

Hoe ben je op het idee gekomen voor de serie “De laatste strijd”?
Toen ik zestien jaar oud was had ik een soort dagboek geschreven, maar dan in de vorm van een roman. Toen ik wilde beginnen aan een vervolg, leek het me plots een hele uitdaging om het personage haar problemen en verlangens te laten aanpakken door middel van elementen uit het fantastische genre. Ik ben toen gewoon beginnen puzzelen en dromen. Schrijven zonder echt een plot voor ogen te hebben. Zelfs nu ik in deel drie bezig ben, kan ik nog niet met zekerheid bevestigen wat het einde zal zijn.

Wat was de trigger om diverse talen te creëren voor het boek?
Ik vond het als 11-jarige betoverend om Tolkien te lezen en te merken dat hij echt eigen talen had ontwikkeld. Hoewel zijn boeken vol Hobbits en Orks zaten, vond ik die talen met meest fantastische element van de boeken. Mijn droom was tot dan een boek uitgeven, maar vanaf dat moment werd het om een boek uit te geven rond mijn eigen wereld, met mijn eigen talen en mijn eigen tekeningen.

Welk(e) personage(s) uit de serie vind je zelf het leukst?
Valyor heb ik in het eerste deel altijd een heel leuk personage gevonden. In deel twee heb ik net voor de redactie Almië bijgeschreven, haar personage ligt zeer dicht bij mijn hart. Almië is de naam die door de Hobbit FanFellowship aan mij gegeven is. Almië betekent in het Quenya “gezegend” en is zo de perfecte Middel Aardse vertaling van mijn officiële naam “Ann”, waarvan de betekenis eveneens “gezegend” is. In het derde boek komen hele nieuwe personages. Hoewel de lezer het misschien niet zal merken, vind ik het heerlijk om met het duo Kristan en Thorian aan de slag te gaan.

Wat vind je het meest gaaf aan Fantasy?
Fantasy laat je als schrijver de vrijheid om je gevoelens en angsten te bevechten met wapens die altijd kunnen winnen. Hoe donker je een verhaal ook wilt maken, als je écht wilt, kun je je personage steeds iets wonderbaarlijk laten bedenken. Zo geeft het genre veel mogelijkheden. Ik vind het persoonlijk als lezer geweldig als ik een boek kan openslaan en vervolgens in een geheel nieuwe wereld stap.

Heb je een favoriete quote en zo ja, welke is dat?
Ik heb twee “eigen” quotes: “Schrijf je toekomst met de woorden die het verleden je leerde”. Dat wilt zeggen dat je moet leren uit je fouten en nooit mag opgeven. En “Het enige dat je niet kunt verliezen is je verleden”. Wat je ook doet, je kunt geheugenverlies krijgen, je naam laten veranderen, je leven omgooien… Maar wat je gedaan hebt kun je nooit meer uitwissen. Daarom moet je leven met passie en alle beslissingen die je neemt, nemen met je hele hart en verstand. Een levenswijsheid die niet van mezelf is, maar waar ik wel aan hou is: “behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden”. Ik geloof in karma. Als iedereen met deze waarde zou leven, zou het leven vele aangenamer zijn.

Wat is je beste moment van de dag/dag in de week/maand in het jaar?
’s Avonds het verhaaltje voorlezen voor mijn zoontje alvorens hem in te stoppen. Het is een rustig moment tussen ons en ik hoop hem zo de liefde voor boeken bij te brengen.

Als je wist dat de Aarde zou vergaan volgend jaar, wat zou je dan nu anders doen?
Ik verkocht mijn huis en inboedel en zou naar Nieuw Zeeland reizen met mijn zoon. Hem daar laten genieten van de hemel op aarde.

Als je getuige zou kunnen zijn van elke gebeurtenis in het verleden, heden of toekomst, welke zou het dan zijn?
Ik ben altijd gefascineerd geweest door geschiedenis en dan vooral de periode van de oude Grieken en oude Romeinen. Als kind wilde ik lange tijd archeoloog worden en Pompeï helpen opgraven. Jammer genoeg zou je tot de adel moeten horen om in die tijd een degelijk leven te leiden. Maar ergens zou ik wel eens échte gladiatorenspelen mee willen maken in een arena. In het heden zou ik dolgraag ooit de Midzomernacht meemaken vanuit een iglowoning (Fins Lapland).

Als je ervoor kon kiezen om voor altijd één bepaalde leeftijd te hebben, welke zou dat dan zijn?
Hoe graag ik mijn zoontje ook zie, ik zou dan tweeëntwintig jaar willen zijn. Ik had toen vast werk dat ik graag deed in een hele leuke groep collega’s, ik ging ’s avonds naar de VUB waar ik studeerde en toch ging ik regelmatig naar de leukste feestjes. Ik woonde toen ook deels bij
mijn ouders, deels bij mijn partner, waardoor ik een zekere zelfstandigheid had en mij toch nog gesteund voelde.

Als je iedereen zou kunnen ontmoeten, levend of overleden, wie zou je dan ontmoeten?
Wow, wat een vragen! Deze is bijzonder moeilijk. Iedereen zou verwachten dat ik Tolkien antwoord, vermoed ik, maar eigenlijk zijn er zoveel creatieve zielen, boeiende zielen, verwarde zielen, intrigerende zielen… Een van de bijzonderste ontmoetingen tot nu was die met Royd Tolkien in 2015. Dat gesprek was eerder vluchtig en er waren toen meerdere mensen aanwezig die het woord opeisten. Hem zou ik wel graag eens op een rustiger moment spreken.

< Royd Tolkien

Als je elke willekeurige fictieve persoon zou kunnen zijn, wie zou je dan kiezen?
Klokhuis! Klokhuis is een elfje uit De oorlog der bloemen van Tad Williams. Ik heb het boek jaren geleden gelezen, maar zij is mij altijd bij gebleven. Ze is een pittig bijdehandje en spreekt enorm aan.

Wat was de laatste film, tv-programma of boek waarbij je moest huilen?
Ik heb heel wat empathie, dat maakt dat ik snel “geraakt” ben als ik in een verhaal zit. Ik herinner mij bijvoorbeeld dat mijn zoontje me vroeg of ik aan het huilen was tijdens The Good Dinosaur. Ach ja, er komt een héél mooi stukje in!

Wat was het moeilijkste wat je ooit gedaan hebt?
Kiezen om alleen een kindje groot te brengen. Door omstandigheden die niemand kon voorzien ben ik in die situatie terechtgekomen. Ik ben blij dat ik niet ben weggelopen van de verantwoordelijkheden die ik nu heb.

Wat mis je het meeste aan het kind-zijn?
Dagelijks vragen aan mijn moeder of er eindelijk eens post voor mij in de brievenbus zat. Nu vloek ik bijna wekelijks door de vele rekeningen.

Waar droomde jij als klein kind van?
Door de boekenwinkel kunnen lopen, met mijn vinger over de ruggen van de boeken, en daar mijn naam op zien verschijnen.

Waar verbaas jij je wel eens over?
Dat er mensen bestaan die plezier scheppen in het ongeluk van anderen. Het egoïsme van bepaalde personen is iets wat mij echt met verstomming kan slaan.

Is er iets in je (werkende) leven wat je graag over zou willen doen?
Ik zeg altijd dat mijn leven mij gevormd heeft tot wie ik nu ben en ik trots ben op hetgeen ik tot nu bereikt heb. Dat neemt niet weg dat ik al heel wat meegemaakt heb en al veel tranen gelaten heb. Die tranen zijn nu opgedroogd en de pijn voel ik niet meer, dus waarom zou ik andere keuzes maken die mijn leven misschien heel anders zouden doen lopen?

Wat is het meest romantische wat je ooit is overkomen?
Wat is romantiek? Ik heb nog niet veel romantiek meegemaakt in mijn leven.

Waar kan je niet tegen?
Ik heb wel problemen met de attitude die mensen aannemen tegenover anderen. Niet zozeer de gedachtegang zelf, maar eerder hun manier van anderen behandelen. Ik zeg niet dat ik heel open minded ben, maar ik kan wel begrijpen en appreciëren dat mensen andere keuzes maken in hun leven dan degene die ik maak.

Waar ben je bang voor?
Misschien moet ik dat hier maar niet beantwoorden, alvorens ik mensen op ideeën breng 🙂

Wat was je eerste gedachte toen je vanmorgen opstond?
Nog vijf minuten…

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt met een fan?
Ik maak regelmatig grappige situaties mee. Zo was er een meisje op de Gothic & Fantasy beurs 2016 dat enkel mijn handtekening wilde “voor later”. Ze kwam met niemand anders praten, enkel met mij. Het meest bizarre was iemand die vijf minuten na de opening van mijn eerste beurs aan de tent stond om mijn boek te kopen. Hij had mijn Hobbit-avontuur gevolgd en was mij blijven volgen. Momenteel hebben wij nog steeds contact met elkaar en beschouw ik hem meer als kennis/vriend dan als fan.
Creepy is dan weer een man die allerlei dubbelzinnige en bizarre berichten stuurt via allerhande kanalen (mail, facebook…). Nu is dit al vele malen minder dan enkele maanden geleden, maar ik hoor hem nog regelmatig. Hij probeert mij ook steeds met alle mogelijke excuses in mijn privé sfeer te ontmoeten. Gelukkig zijn de berichten altijd “liefkozend” van inhoud, en niet bedreigend.

Wat zijn je ambities voor de toekomst?
Een dark fantasy verhaal schrijven met eigen tekeningen.
Ergens hoop ik dat ik het alleen geschreven krijg, maar mogelijk zal dat eerder een project zijn dat ik zal moeten delen met iemand die spannende thrillers kan schrijven.

Beste Arwen, hartelijk dank voor je mooie en persoonlijke antwoorden op onze vragen!

Lisette Woest-Appeldoorn en Jeanine Feunekes-Both

Biografie: Arwen Mannens werd op 22 mei 1985 geboren in het Antwerpse Wilrijk. Ze volgde een opleiding tot assistent in de Psychologie. Later specialiseerde ze zichzelf als master in de Criminologische Wetenschappen. Reeds als kind hield Arwen van tekenen en gedichtjes/verhaaltjes schrijven. Op haar elfde had ze haar eerste kortverhaal klaar. Haar droom was om ooit een boek uit te geven dat het leven van minstens één persoon zou inspireren. Ze laat zich inspireren door auteurs als J.R.R. Tolkien, Tad Williams en Patrick Rothfuss. In 2014 werd ze uitgeroepen tot grootste Hobbit-fan van België.
(Bron: uitgeverij Zilverbron)

Bibliografie:
De laatste strijd, boek 1: Illiyana
De laatste strijd, boek 2: Rheya

De winnaar van de prijsvraag op de vraag naar aanleiding van de bookflash “Wat is een Simma-schelp?” is Silke Van der Stockt met het antwoord: Hiermee kan ze op afstand contact houden met mensen. Van harte gefeliciteerd! Silke mag kiezen welk boek van Arwen ze graag ontvangt.

De laatste strijd 3 - Thorian en Kristan

De laatste strijd 1 - Illiyana

De laatste strijd 2 - Rheya