In gesprek met Tamara Geraeds en winactie!

Maandag, 8 februari, 2016

Geschreven door: Tamara Geraeds
Artikel door: Roelant de By

Wie is Tamara?

34 jaar, getrouwd, verslaafd aan goede verhalen (om te schrijven, te lezen of te bekijken), lekker eten en knuffelen met mijn man. Ik ben dol op magische werelden, bijzondere gaves en geheimzinnige legendes. Ik houd van boeken die spannend zijn en vlot lezen; daarom schrijf ik die zelf ook.

In het boek van Christopher Plum heb je samengewerkt met een tekenaar. Heeft hij je tekeningen precies zo getekend zoals je die in je gedachten had?
Ik ben ontzettend blij met Stieven van der Poorten. Ik vertel hem wat ik in mijn hoofd heb en stuur hem scenes uit mijn boek. Het resultaat dat hij dan terugstuurt is elke keer weer ongelooflijk. Het ziet er allemaal fantastisch uit en het is precies wat ik in mijn hoofd heb. Ik verheug me alweer enorm op onze volgende samenwerking, voor deel 2 van Christopher Plum.

Hoe was je ervaring tijdens De Boeken Beurs in Antwerpen? Heb je daar veel leuke mensen ontmoet die enthousiast waren over dit boek nadat ze het gekocht hadden. Daarmee wil ik bedoelen heb je daar nog feedback over gehad?
Ik vond de Boekenbeurs ontzettend leuk. Zowel volwassenen als kinderen, die mij helemaal niet kenden als schrijfster, waren enthousiast als ik ze vertelde waar het boek over ging. Helaas zijn het wel meestal volwassenen die recensies schrijven, dus heb ik er nog niet zo veel gezien. Maar de recensies die ik heb gelezen waren erg lovend en daar word ik heel blij van.

<DPB Nancy met Tamara op de beurs ’15

Je bent nu bezig met het 2e deel van Christopher Plum. Blijven bepaalde personages bestaan en daarmee bedoel ik het personage dat hem geholpen heeft tijdens zijn missie?
Ik wil niet te veel verraden, maar ik kan wel vertellen dat bijna alle personages uit deel 1 weer terugkomen. Ook komen er een paar hele leuke, bijzondere personages bij!

Heb je al een idee hoeveel delen er gaan verschijnen van Christopher?
Dat is altijd moeilijk te zeggen, omdat het voor een groot deel afhankelijk is van de verkoop. Ik kan al wel verklappen dat er in mijn map nog zo’n 20 ideeën zitten voor nieuwe avonturen. Maar ik denk erover om die op te splitsen en te verdelen over 2 series. Oh… dat mag je niet doorvertellen trouwens. Dat is nog een geheimpje… Zelfs de uitgever weet nog niet wat ik van plan ben! Dus eh…. mondje dicht!

Je boeken worden meestal door jongeren gelezen en daardoor krijg je minder recensies te zien. Hoe sta je daar tegenover? Vind je dit een groot nadeel?
Dat is inderdaad jammer, want goede recensies zijn reclame voor je boek en dat mis je nu.  Gelukkig komen er steeds meer websites waarop kinderen recensies schrijven. Dan kan ik toch zien wat de lezers van mijn boeken vinden.

Je hebt onlangs een tattoo laten plaatsen. Waarom wilde je zoiets specifieks en was het je eigen ontwerp?
Ik had al een aantal tatoeages, maar gek genoeg nog geen die te maken heeft met lezen of schrijven. Dat wilde ik dus heel graag. Tijdens de zomervakantie zagen we een vrouw die een tekst op haar zij had staan. Dat vonden we allebei heel mooi, dus toen ben ik gaan zoeken naar een tekst die bij mij past. Ik vond een quote over woorden die er in hun eentje maar onschuldig en machteloos uitzien, maar veel impact kunnen hebben wanneer je ze bij elkaar zet. Ik heb die tekst aangepast en rijmend gemaakt en uiteindelijk werd het dit:

How innocent and powerless
a word alone can look
until a writer strings them all
together in a book

Uit deze tekst blijkt hoe mooi ik schrijven en taal vind en het laat natuurlijk zien wat ik doe; wat mijn grootste passie is: schrijven.

Je doet ook redactie werk. Ik kan me zo voorstellen dat daar veel tijd in kruipt. Heb je dan nog genoeg tijd over om zelf te schrijven?
Als je zelfstandig ondernemer bent, heb je de ene keer weinig werk en de andere keer veel. Daarom heb ik ook soms veel tijd om te schrijven en soms maar heel weinig. Het liefst zou ik altijd schrijven en tussendoor zo af en toe redactiewerk doen. Maar met schrijven is moeilijk geld te verdienen. Daarvoor moet ik veel bekender worden. Dus vind je mijn boek(en) goed? Geef het dan door! (en schrijf een recensie!)

Ooit al eens gedacht om een thriller/roman te schrijven voor volwassenen of houd je het liever bij kinderboeken?

Ik heb vorig jaar mijn eerste boek voor volwassenen afgerond. Helaas blijkt het heel moeilijk te zijn om een uitgever voor dit boek te vinden, omdat de economie zo slecht is. Uitgevers durven niet goed werk van onbekende auteurs uit te geven. Daarom ben ik ook heel blij dat Kramat het wel heeft gedurfd met Christopher Plum. Maar ik geef natuurlijk niet zo snel op. Als je iets echt wilt, moet je ervoor blijven vechten en ik ben heel trots op mijn eerste boek voor volwassenen, dus het moet er gewoon komen!

In het boek van Christopher snijdt je een gevoelig onderwerp aan nl. pesten. Knap gevonden trouwens omdat kinderen die boeken lezen en daar toch bij stil staan. Komt er in je vervolg ook weer een levensles aan te pas?
In al mijn boeken zit een wijze les (of soms meerdere). Vaak bewust, soms onbewust. In deel 2 sloop er per ongeluk een wijze les in. Ik vind dat dat ook wel iets extra’s geeft aan een boek. Ik wil niet alleen dat mensen genieten van een mooi verhaal, ik wil ook graag dat ze bij bepaalde dingen stilstaan, dat ze iets leren, of dat ze hoop kunnen putten uit wat een personage meemaakt, zoals in mijn eerste boek Nergens.

Hebben al veel lezers gebruik gemaakt van de website van Christopher en heb je daar al reacties op gekregen? Stellen ze vragen aan Christopher zelf?

De website wordt zo nu en dan bezocht en er zijn al heel wat geheime pagina’s gevonden. Ik zie wel dat sommige geheime pagina’s moeilijker te vinden zijn dan andere. Je moet er een beetje voor puzzelen, met behulp van het boek. Ik heb net even aan Christopher gevraagd of hij veel mailtjes heeft gehad, maar hij zegt van niet. Hij is wel heel benieuwd naar de reacties van de lezers en probeert tussen zijn avonturen door zo snel mogelijk te antwoorden.

Heb je veel research moeten doen want Christopher reist van de ene plaats naar de andere en dan moeten de dingen toch wel kloppen.
Ja, ik vind het erg leuk om magie te vermengen met de werkelijkheid en dan is het belangrijk dat die dingen wel kloppen. Ik heb dus veel dingen opgezocht op internet en daardoor ook ideeën gekregen die ik verwerkt heb. De dingen die echt bestaan kan je trouwens terugvinden op de geheime pagina’s van de website. Kijk maar eens op www.christopherplum.net

Krijg je geen kritiek omdat mensen denken dat dit het zoveelste HP boek is?
Integendeel. Mensen vragen wel eens of het op Harry Potter lijkt, maar zien dat vaak juist als iets positiefs. Toch lijkt het er niet echt op. Het is een boek met magie erin, dat is de overeenkomst met Harry Potter. Maar er zijn ook bekende en onbekende legendes in verwerkt en grappige, maar gevaarlijke schurken. En of het nu op een ander boek lijkt of niet, het belangrijkste is dat mensen ervan genieten als ze het lezen, vind ik.

Hoe ben je bij de Belgische uitgeverij Kramat terecht gekomen?
Ik heb ze gewoon mijn manuscript toegestuurd, zoals ik dat ook naar andere uitgevers heb gedaan en ze waren erg enthousiast.

Wanneer mogen we het 2e deel verwachten van Christopher Plum?
Ik hoop dat we deel 2 mee kunnen nemen naar de Boekenbeurs in Antwerpen en in verband met de kinderboekenweek in Nederland hoop ik dat het er begin oktober al is.

Doe je veel aan ‘ghostwriting’?
Nee, die opdrachten komen niet vaak langs. Ik denk dat dat komt doordat het best duur is. Het kost natuurlijk nogal wat tijd om een boek te schrijven en die tijd moet betaald worden.

Je hebt een eigen tekstbureau Charizma, vertel daar eens wat meer over.
Ik ben zelfstandig ondernemer. Ik doe redactiewerk voor andere schrijvers en kleine uitgeverijen (wat betekent dat ik bijvoorbeeld kijk of het verhaal goed in elkaar zit, of de personages logisch reageren en of het nergens saai wordt – daarnaast doe ik soms ook woordredactie, waarbij ik de spelfouten en tikfouten uit een manuscript moet halen). Ook schrijf ik soms teksten voor websites, controleer ik teksten op fouten en ik geef cursussen Engels, Nederlands en verhalen en gedichten schrijven. Redactiewerk vind ik wel – na het schrijven natuurlijk – het leukst om te doen.

Wat zijn je hobby’s?

Schrijven natuurlijk en ook lezen (ik heb een boekenwand van 7 meter die erg vol staat en nog een extra kast van 3 meter die nog voller staat). Verder kijk ik graag films, ga ik graag uit eten en badminton ik 2 keer in de week.

Welke boeken lees je zelf en wat zijn je favoriete auteurs?
Ik lees zelf voornamelijk young adult boeken (15+), die over magie gaan, in welke vorm dan ook. Tot voor kort vond ik Ergens van Gabrielle Zevin het mooiste boek ooit, maar sinds een paar maanden moet ze de 1e plek delen met Let the Sky Fall van Shannon Messenger. Maar ik lees ook graag spannende boeken of indrukwekkende boeken en daarom zijn Mel Wallis de Vries en Helen Vreeswijk twee van mijn favoriete schrijvers. Natuurlijk ben ik ook gek op de Harry Potter boeken en De Hongerspelen vond ik ook erg goed. Daarnaast kan ik soms ook enorm genieten van een romantisch verhaal. Ik ben bijvoorbeeld gek op de verhalen van Katarina von Bredow. Andere tips vind je op mijn website www.tamarageraeds.nl onder links.

Hoe is het verhaal van Christopher ontstaan? Had je dat personage al lang in je hoofd zitten?
Het begon eigenlijk met een heel vaag idee, waar ik niet te veel over kan vertellen zonder iets te verraden over deel 1. Christopher zelf is uit dat idee ontstaan, maar eerst bedacht ik dat het leuk zou zijn om iets te doen met magische voorwerpen uit legendes. Ik werd geïnspireerd door films als Indiana Jones, die ik vroeger met mijn vader keek, en National Treasure. Maar omdat ik nu eenmaal gek ben op magie, heb ik er een flinke dosis bijzondere dingen aan toegevoegd. Veel meer dan in die films dus. Deel 1 van Christopher Plum gaat trouwens over een heel bekende legende. (ik ga natuurlijk niet verraden welke)

Dank je wel Tamara voor je enthousiaste
medewerking aan dit gesprek met Nancy. We zijn erg benieuwd naar wat je nog in petto hebt!

Prijsvraag op 12 februari op dit blog, noteer het in je agenda!