In het vervloekte hart

Zaterdag, 3 december, 2022

Geschreven door: Rima Orie
Artikel door: Sophie Blokland

Horror en fantasie in een koloniale setting

[Recensie] Priya Chkadhari heeft een groot geheim: ze is een bloedkind, geboren tijdens de bloedmaan, en heeft daardoor bijzondere krachten. Priya leeft een zo onopvallend mogelijk leven om niet ontdekt te worden, want bloedkinderen worden gezien als monsters die moeten worden vermoord. Als Priya op een dag de kans krijgt om een plek te bemachtigen als student in Kuwatta – het grootste militaire fort van het land – grijpt ze die met beide handen aan. Een plek in Kuwatta zou een nieuw leven voor Priya kunnen betekenen. En alles is beter dan haar leven in Disin.

Tot haar verbazing blijken haar krachten in Kuwatta als gave in plaats van als vloek te worden beschouwd. Ze ontmoet er andere bloedkinderen, allemaal met hun eigen krachten, en wordt getraind om mee te kunnen vechten in de guerillaoorlog tegen de kolonisten die Awaran al eeuwenlang in zijn greep houdt. Alleen komt Priya er al snel achter dat er zich ook een groot gevaar in het vervloekte hart van Kuwatta zélf schuilhoudt…

Horrorelementen
In het vervloekte hart is een fantasy boek met horrorelementen. In het begin ontmoet je Priya, de hoofdpersoon, en haar familie waarmee ze in een klein dorpje samenwoont. Waar het eerste hoofdstuk je meteen goed pakt, zakt de spanning daarna een beetje in. Auteur Rima Orie besteedt aardig wat tijd aan het opbouwen van de personages en de wereld. Uiteindelijk voegt dit wel toe aan het beeld dat Orie voor je schetst, maar je moet er even doorheen. De spanning pikt na een derde van het boek weer goed op. Voor de horrorelementen moet je nog iets langer geduld hebben, die komen pas halverwege tevoorschijn.

Priya is een goed uitgedacht personage. Ze is een bloedkind, wat altijd voor wrijving tussen haar en haar familie heeft gezorgd. Vooral haar band met haar moeder en zusje is minder goed. Ze is het buitenbeentje van de familie en ontvangt weinig liefde. Dit vormt Priya tot wie ze is en dat merk je door het boek heen. Ze is bijna wanhopig om haar familie en Disin te ontvluchten en naar het fort Kuwatta te gaan. In Kuwatta heeft ze heel erg de drang om zichzelf te bewijzen.

De schrijfstijl is fijn. Orie heeft een vlotte pen waardoor het verhaal makkelijk wegleest. Ze gebruikt rijke beschrijvingen zonder dat je erin verdrinkt.

Suriname
In het vervloekte hart is een spannende fantasy van Nederlandse bodem. Ories ouders zijn opgegroeid in koloniaal Suriname (Suriname werd pas in 1975 onafhankelijk), het land waar Awaran op is gebaseerd. De inspiratie komt mooi naar voren in het verhaal door de rijke beschrijvingen. In het vervloekte hart is net een stoomtrein; het komt wat traag op gang. De eerste akte van het boek had wat beknopter gekund, om de spanningsboog strak te houden. Maar na de eerste akte komt de vaart erin en blijft het je aandacht vasthouden. Het boek heeft een open einde wat je nieuwsgierig maakt naar nieuwe boeken over Priya.