In het voetspoor van zijn vader

Woensdag, 21 april, 2021

Geschreven door: Danielle Steel
Artikel door: Jeannie Bertens

[Recensie] Danielle Steel is een van ’s werelds populairste auteurs. Haar boeken worden overal vertaald en er worden miljoenen exemplaren van verkocht. Ook de verfilmingen ervan voor televisie zijn een groot succes. Ze heeft meer dan honderd boeken geschreven. Hoog tijd voor mij dus om deze auteur te gaan ‘ontdekken’.

Jakob Stein is geboren in Wenen in een rijke Joodse familie, het ontbreekt hem in zijn jeugd aan niets. Daar komt verandering in als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Samen met zijn familie wordt hij naar Buchenwald gestuurd, het beruchte concentratiekamp. Als enige van zijn familie weet hij daar te overleven, vijf verschrikkelijke jaren lang. In het kamp leert hij Emmanuelle kennen, zij is afkomstig uit Parijs en ook zij is, na het overlijden van haar moeder en zusje, alleen. Samen weten ze te overleven, ze trouwen om met zijn tweeën te kunnen emigreren naar Amerika, het land met de onbegrensde mogelijkheden. Ze gaan werken in de fabriek van de man die hun reis gesponsord heeft. Dat deed hij niet uit liefdadigheid zoals ze dachten maar uit winstbejag. Ze worden zwaar onderbetaald en Jakob moet ongeschoold werk verrichten, zijn talenten worden niet herkend. Gelukkig kan hij na een jaar weg, hij gaat werken bij een diamantair, de innemende Izzie. Izzie neemt het echtpaar onder zijn hoede, zeker als blijkt dat Emmanuelle zwanger is. Mooie tijden breken aan voor de familie Stein, financieel krijgen ze het steeds beter maar ze blijven zuinig leven want je weet immers maar nooit wat er kan gebeuren!

Hun enige zoon Max, groeit op in een liefhebbend gezin. Af en toe vindt hij de liefde van zijn ouders een beetje té beknellend, maar hij kent hun verleden, hun littekens en de kampnummers op hun armen, hij snapt het wel. Na zijn afstuderen, gaat hij met een vriend op vakantie naar Europa. Hij reist naar Parijs om te zien waar zijn moeder is opgegroeid. Natuurlijk gaat hij ook naar Wenen om met eigen ogen te zien in met welke weelde en luxe zijn vader is opgevoed. Ook gaat hij met zijn vriend naar Buchenwald, daar wordt het hem pijnlijk duidelijk dat zijn ouders een mensonterende hel hebben overleefd. Eenmaal terug in New York gaat hij hard aan het werk om veel geld te verdienen. Dat heeft hij van Jakob geleerd, geld is belangrijk, geld maakt dat je overleeft. Hij heeft geen tijd voor de liefde, hij moet werken. Daar komt verandering in als hij Julie ontmoet, met haar wil hij trouwen en een gezin stichten. Julie is een jonge vrouw die door haar ouders tot in de grond verwend is, een rol die Max als vanzelf overneemt. Jakob en Emmanuelle kijken met lede ogen toe hoe Julie hun Max helemaal inpakt. Ze trouwen en al snel is Julie zwager van hun eerste kindje. Max is verrukt, hij wil het liefst een groot gezin en Julie stemt daarin toe zonder te weten hoe het is om moeder te zijn.

Zoals zoveel ouders, staan Jakob en Emmanuelle aan de zijlijn, ze zien gaandeweg dat er iets loos is in het huwelijk van Max. Jakob probeert hem goede raad te geven en Max lijkt het te snappen maar er is altijd wel iets met zijn werk dat zijn aandacht eist, aandacht die eigenlijk naar zijn gezin moet gaan.

Dans Magazine

Een mooi verhaal over twee verschoppelingen die hun krachten bundelen en samen de wereld aankunnen. Natuurlijk zijn ze niet zonder littekens uit Buchenwald gekomen, zowel geestelijk als lichamelijk. Danielle Steel heeft een vlotte pen, het verhaal leest als een tierelier. In het begin ligt de nadruk op het leven van Jakob en Emmanuelle, ze maken de Amerikaanse droom waar. Later verschuift het verhaal naar Max en Julie en zien we dat er ook nadelen kleven aan die Amerikaanse droom. Vakkundig geschreven, het tempo van de ontwikkelingen ligt hoog. Een vleugje romantiek op zijn tijd maar zeker niet overdreven, gewoon een goede roman! Vier sterren voor een heerlijk boek.

Moreel kompas

Stille nacht

Kinderspel