In mijn dromen

Zaterdag, 27 juli, 2019

Geschreven door: Simone van der Vlugt
Artikel door: Agnes Eikema

De voorspellende gaven van Rosalie

[Recensie] Simone van der Vlugt wordt vaak samen met Esther Verhoef in één adem genoemd wanneer het gesprek over Nederlandse thrillerschrijfsters gaat. Hun boeken belanden namelijk regelmatig in de top tien van meest verkochte boeken. Daarnaast worden er diverse publieksprijzen gewonnen. Maar wat is het succes van dit genre boeken? Komt het doordat we ons in het verhaal kunnen inleven, doordat het voor ons dichterbij de realiteit ligt?

Maar goed, eerst verder over het boek In mijn dromen van Simone van der Vlugt.

In mijn dromen beschrijft het verhaal van de paranormale Rosalie. Op een vakantie in Marrakech heeft ze een voorspellende droom dat haar vliegtuig neerstort. Vol overgave probeert zij haar man Jeroen te overtuigen met haar een andere vlucht te nemen. Maar helaas, Jeroen houdt voet bij stuk en stapt alleen op het vliegtuig. Het zal zijn laatste vlucht zijn.

Wanneer Rosalie in Nederland nog een voorspellende droom krijgt over een bomaanslag in de metro in Amsterdam, weet ze niet goed wat ze er mee aan moet. Wie wil haar geloven? Doordat de politie geen actie onderneemt, gaat Roos zelf op onderzoek uit om de aanslag te verijdelen. Met alle risico’s van dien.

In mijn dromen gaat over geloven en toegeven aan hetgeen wat niet zeker is. Het boek beschrijft de zoektocht van Rosalie naar de onheilspellende waarheid en haar poging om de aanslag te voorkomen. Daarnaast maken we kennis met een jonge Marokkaan die zijn strubbelingen in de Nederlandse maatschappij beschrijft. Twee religies, twee culturen in het kleine Nederland.

In mijn dromen heb ik in juli in mijn zomervakantie gelezen en ik moet eerlijk bekennen, ik had geen flauw idee waar het boek ook al weer over ging. Na wat hoofdstukken opnieuw gelezen te hebben, kwam mijn geheugen weer gelukkig terug. Wat is dan de succesformule van deze Nederlandse thrillers? Tijdens het lezen geniet ik echt van het verhaal en ik heb het boek ook binnen no-time uit. Maar waarom blijven ze dan niet hangen? Bijvoorbeeld het verhaal uit de boeken van Hosseini (oa. De Vliegeraar) en Lawrence Hill (Het Negerboek) staan nog vers in mijn geheugen gegrift.

Desondanks is In mijn dromen een thriller die je vermaakt. Een plezierige, makkelijke schrijfstijl zorgt ervoor dat je zonder na hoeft te denken kan genieten van het verhaal. Het is geloofwaardig, actueel en zeker spannend.

Eerder verschenen op Boekenz