In mijn hoofd

Zaterdag, 6 mei, 2023

Geschreven door: Xavier Deneux
Artikel door: Jolanda Rovers

Wat zijn hersenen eigenlijk?

[Recensie] We hebben ze allemaal, maar je ziet ze niet, je hoort ze niet en je kunt ze niet aanraken. Ra, ra, wat is dat? Dat zijn je hersenen. Vreemde kronkels onder je schedel. En je gebruikt ze altijd! Xavier Deneux heeft al heel wat titels van kinderboeken op zijn naam staan. Vooral boekjes voor leergierige kinderen. Dit boek is precies voor die kinderen, vanaf een jaar of 6.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien op een blokboekje voor peuters, maar laat je niets wijsmaken. Het is echt een serieus boek voor al iets oudere kinderen. Door de gebruikte techniek, met veel reliëf, is in de uitvoering gekozen voor stevige kartonnen pagina’s. De illustraties zijn kunstig en beeldend gemaakt door de auteur.

Schedel
Omdat je zelf niet onder je schedel kan kijken, probeert Deneux dat voor de kinderen te doen, door ze mee te nemen naar dat wereldje in hun hoofd. Hij vergelijkt het met een dorp met zes huizen, elk met een eigen functie. Hij praat over kwabben, cellen en neuronen, over snelwegen waarover informatie zich kan verspreiden, over waarschuwingen van je lijf en over hoe het kan dat je gewoon op kunt staan en weg kunt lopen, zelfs als je denkt dat je daar niet eens aan gedacht hebt. En hoe komt het dat je je evenwicht kunt houden, en doen je hersenen het nog wel als je slaapt? En wat kun je zelf doen om te zorgen dat alles goed blijft werken? Heb je daar invloed op? En heeft je vriendje of vriendinnetje dezelfde hersenen als jij?

In mijn hoofd is een stoer en kleurrijk uitgevoerd boekje over een prikkelend onderwerp voor nieuwsgierige kinderen. Leuk om voor te lezen en over de verschillende onderwerpen te praten of dingen uit te proberen.

Leesfragment

—

In mijn hoofd