In onschuld

Dinsdag, 30 mei, 2017

Geschreven door: Melissa Skaye
Artikel door: Hilde van den Bosch

Gesmeerd lopende thriller met een vleugje fantasie

[Recensie] De 31-jarige Yara de Best, woonachtig en werkzaam als intercedente in Hoorn, leidt een losbandig vrijgezellenbestaan. Ze schuwt de feestjes en het nachtleven van Hoorn niet en ze deelt met menig man het bed. Zich binden aan een persoon wil ze niet. Op een ochtend na een wild feestje vindt buurtgenote Lotte Yara vreselijk toegetakeld in haar tuin. Ze is bont en blauw en ze stinkt naar de urine. Lotte ontfermt zich over Yara en neemt haar mee naar binnen. Elke hulp slaat Yara resoluut af zodat Lotte snel verdwijnt.

Dan komt Yara tot de vreselijke ontdekking dat het feest vier dagen eerder had plaatsgevonden. Ze kan zich niets meer herinneren. Vier dagen zijn compleet uit haar geheugen gewist!

Via Lotte, die verpleegster is, komt ze wederom in contact met Kyle Hendriks; een hypnotherapeut. Hij zou haar kunnen helpen te ontdekken wat haar is overkomen in de vier dagen die ze kwijt is. Enkele jaren geleden heeft Yara een kortstondige ruige relatie gehad met Kyle. Daardoor heeft hij haar vertrouwen snel gewonnen en staat ze open voor zijn werkwijze. Middels enkele hypnose-sessies bij haar thuis komt ze steeds meer te weten over haar ontvoering maar bovenal haar verleden. De sleutel van haar lot en toekomst ligt in het verleden.

Ze duikt terug in de tijd. De periode waarin ze haar grote liefde Justin Vrede leerde kennen. De ongedwongen zomervakanties op het nabijgelegen vakantiepark met de vriendinnen Yvonne, Summer en Rose en de jongens Benny, Melvin en Tygo. Haar ouders die streng waren en weinig empathie toonden jegens hun tienerdochter. Totdat plots er een vreselijke brand plaatsvindt op het vakantiepark en de zomers daarna nooit meer hetzelfde zouden worden.

Stukje voor stukje verzamelt Yara de puzzelstukjes uit het verleden bij elkaar zodat ze het heden kan ontrafelen. Maar….wijzen de puzzelstukjes wel in de goede richting? En wat heeft die foto van het Spaanse witte huis in de zon er mee te maken? En is Yara zelf wel zo onschuldig?

Volgens het nawoord van Melissa was het een hele toer om de juiste titel te kiezen. Is het de bedoeling om de lezer te laten geloven dat Yara in onschuld leeft? Of de andere figuranten in het boek? Of iedereen? De keuze voor deze titel is niet
helemaal duidelijk maar neemt niet weg dat deze losstaande thriller een prachtig verhaal biedt zonder dat we een verklaring hoeven zoeken voor de titel. De cover is passend maar niet bijster origineel. Donker, geheimzinnig, een vrouw liggend in spinnenrag. Wel herkenbaar! Een 7.

Melissa Skaye (1972) is bekend als auteur van VT-thrillerreeks en de fantasy- serie Jeremy Jago. In onschuld is de eerste losstaande thriller van Melissa. Kenmerkend voor Melissa is dat haar vrouwelijke hoofdpersoon, evenals zij zelf, rood haar heeft en woonachtig is in haar eigen woonplaats Hoorn.

Deze roodharige hoofdpersoon Yara is neergezet als een sterke, daadkrachtige vrouw die door het verleden zo gevormd is. De achtergrond van de knappe Kyle blijft onduidelijk maar hij komt zeer sympathiek en knap over op papier. Verder maken we kennis met de nieuwsgierige buurtgenote Lotte, Yara’s beste vriendin Eva Bruins met vreselijk irritante ex-man Stan, Justin en knappe zus Rose en alle andere vrienden en vriendinnen van het chaletpark.

Haar schrijfstijl is vlot en verveelt nooit. Je blijft tot de plot toe in spanning wie er nu achter de ontvoering zit. Af en toe word je door Melissa scherp gesteld doordat er opeens een korte zin gedrukt staat die je niet goed in het verhaal kunt plaatsen. Teruglezend klopt het wel. Zou ze dit doen om de lezer scherp te houden? De plot is verrassend maar vereist wel enige fantasie van de lezer. Gezien de fantasy-reeks die de schrijfster eerder heeft geschreven zal dat niet verbazen en beschikt ze zeer waarschijnlijk over een grote verbeeldingskracht. Na het lezen van de VT-reeks krijg je een bepaald beeld van de auteur en herken je de schrijfwijze. Melissa is hier zeker in gegroeid; de (korte) hoofdstukken lopen vloeiender in elkaar over en de personages zijn beter te volgen. In onschuld is een gesmeerd lopende thriller met een vleugje fantasy.

Verborgen tralies

Meedogenloos

Verboden tranen