In zijn macht

Woensdag, 19 juni, 2019

Geschreven door: Marc Cameron
Artikel door: Severine Lefebre

Een zeer spannende thriller boordevol actie

[Recensie] President Jack Ryan is volop bezig met de voorbereidingen voor de samenkomst van de G20 in Japan, waar hij een topontmoeting zal hebben met de Chinese president Zhao. Intussen worden er verschillende terreuraanslagen gepleegd. Een aanval op een olie boorinstallatie in Tsjaad, een aanslag op een Amerikaans oorlogsschip,… Deze geweldplegingen lijken op het eerste gezicht niets met elkaar te maken te hebben. Tot er een USB-stick wordt gevonden die de aanslagen met elkaar linkt, en ook een netwerk van kinderhandelaars en kinderprostitutie blootlegt.

Wanneer een Amerikaans spionageschip door een cycloon uit koers geraakt dichtbij Chinese wateren, dreigt het in Chinese handen te vallen. Dit scherpt de reeds gespannen sfeer tussen Amerika en China verder aan. Het is aan John Clark en de andere Campus-leden om de daders van de terreuraanslagen zo snel mogen te ontmaskeren. Want met de presidentiële ontmoeting in het vooruitzicht kan dit anders wel eens fataal aflopen…

In zijn macht is het spannende 24e deel uit de Jack Ryan-reeks, geschreven door Marc Cameron. Deze reeks werd gestart door Tom Clancy en was een enorm succes. Na zijn overlijden werd de reeks voortgezet, en namen diverse auteurs de taak van Tom Clancy over. Voor In zijn macht was die eer voor het eerst aan Marc Cameron. Het boek is perfect los van de reeks te lezen.

In zijn macht opent met een proloog die al meteen de voorbode lijkt van een razend spannend boek vol terroristische acties. Het vraagt onmiddellijk je aandacht, en creëert de juiste dosis spanning om je als lezer in zijn greep te houden. Toch slaagt Marc Cameron er niet in om dit gedurende het hele verhaal vol te houden.

Vooraleerst is de plot vrij complex. Het idee op zich is goed gevonden: terroristische acties die de internationale verhoudingen onder druk zet, gecombineerd met de schrijnende kinderhandel/kinderprostitutie. Twee thema’s die de dag van vandaag nog steeds actueel zijn. Maar het is alsof Marc Cameron teveel informatie in zijn verhaal wou steken, waardoor je het overzicht af en toe kwijt geraakt. Wat zonde is, want het verhaal is erg spannend en heeft absoluut potentieel.

Er is een overvloed aan verschillende verhaallijnen. Naast de gebruikelijke verhaallijnen van President Jack Ryan en het Campus team van Jack Ryan Jr., komen er nog tal van personages bij die elk hun plek opeisen in het verhaal. Gelukkig is er vooraan in het boek een overzicht van de belangrijkste personages. Dit maakte het onthouden van de vele namen gemakkelijker.

Door deze hoeveelheid aan verhaallijnen loop je het risico dat alles elkaar te snel opvolgt en het geheel niet volledig duidelijk is. Dat is hier wel wat het geval. Zo vond ik het einde van het verhaal te snel afgehandeld en in vergelijking met de rest van het verhaal ook niet spannend genoeg. Dat liet mij toch wat op mijn honger zitten na de vele korte cliffhangers in het verhaal die wel voldoende spanning opbouwden. Daarnaast mocht er wel wat meer aandacht worden besteed aan de meisjes die werden verhandeld om hen in de prostitutie te dwingen en aan de ontberende situatie waarin ze terecht kwamen. Nu ging de aandacht meer naar de zoektocht van het netwerk en dit meisje. Wat erg spannend was en boordevol actie zat, maar het had het verhaal nog wat meer diepgang gegeven. Dit blijft uiteraard de keuze van de auteur, en niet iedereen zal zich hier ook aan storen.

Marc Cameron is er wel in geslaagd om de personages goed weer te geven. De belangrijkste personages, zowel de gekende als de nieuwe, hebben allen hun eigen welgevormd karakter. Zo krijg je zelf medelijden met Magdalena Rojas, een van de meisjes die verhandeld wordt aan mensenhandelaars. En waarvoor je echte woede voelt. Net zoals John Clark, die zich met hun redding en vergelding bezig houdt, en zijn gedrag dan ook volkomen begrijpt.

Voor wat Jack Ryan Sr. en Jr. betreft, is het niet evident om verder te bouwen op een reeds gevormd personage door een andere auteur. Het blijft altijd afwachten hoe iemand nieuw het personage zal invullen, want er zal altijd een eigen invloed zijn. Dit zal vooral te merken zijn als je al meerdere boeken uit de reeks las, en dan voornamelijk de eerste delen. Ikzelf kan In zijn macht enkel vergelijken met het voorgaande boek Confrontatie, geschreven door Mike Maden. Twee heel verschillende boeken in een verschillende schrijfstijl. Maar het hoofdpersonage blijft de stabiele, goed uitgewerkte, gemeenschappelijke factor.

Na het vorige deel Confrontatie te hebben gelezen, was ik heel erg benieuwd naar In zijn macht. Een nieuw deel door wederom een nieuwe auteur. Marc Cameron heeft goed werk geleverd met een zeer spannende thriller boordevol actie. Toch kan dit verhaal rond actuele thema’s mij niet volledig bekoren. Vooral op het einde schiet het tekort wat spanning betreft. En hoewel de verschillende verhaallijnen apart erg sterk zijn, is de samenhang op het einde wat vergezocht en complex. Maar dit buiten beschouwing genomen heb ik toch weer van Jack Ryan Jr. en zijn campusteam genoten.

Jack Ryan 32 - Tom Clancy Commandocentrum

Jack Ryan 28 - Tom Clancy Erecode

Jack Ryan - Tom Clancy In zijn macht