India

Donderdag, 6 oktober, 2016

Geschreven door: Ad van Schaik
Artikel door: Lou Lichtenberg

Buiten de gebaande paden

[Signalering] De journalist Ad van Schaik is voor de lezers van Archeologie Magazine bepaald geen onbekende vanwege zijn vele boeiende verhalen over historische sporen die vandaag de dag nog in binnen- en buitenland te zien zijn. Wat dat buitenland betreft heeft hij meerdere malen ook geschreven over India, een land dat hij tientallen malen bezocht en dat hem fascineerde. Voor zijn tientallen publicaties in kranten en tijdschriften en radioreportages over India ontving Ad van Schaik in 2008 uit handen van Pranab Mukherjee, toen Minister van Buitenlandse Zaken en sinds 2012 President van India, de prestigieuze Award for best foreign journalist for India. Kenmerkend voor zijn verhalen is steeds dat hij vooral poogt de gebaande paden te verlaten, waarbij hij op minder bekende facetten van het land stuit die niet zelden fascinerende schatten vormen.

Bij Uitgeverij Aspekt is nu van zijn hand een reisboek over India verschenen, waarin hij opnieuw op die kenmerkende wijze verhaalt over de verscheidenheid en rijke kanten van dat land. Aspecten van het spirituele karakter van India, zijn geschiedenis, cultuur, Unesco- Wereldmonumenten, bijzondere inwoners en de historische relatie met Nederland passeren daarbij de revue. Kortom, hij laat zien dat in India veel en veel meer te bewonderen valt dan die prachtige en grootse attracties die toeristen doorgaans in Delhi en Agra reeds bezoeken. Daartoe behoren zeker vele overblijfselen van het Indiase rijke verleden die door de beeldende wijze waarop hij ze in zijn boek beschrijft alleszins uitnodigen om snel de koffers te pakken.

Eerder verschenen in Archeologie Magazine

Pf