Is liefde lastig?

Zaterdag, 28 oktober, 2017

Geschreven door: Reine de Pelseneer
Artikel door: Sarah Verhasselt

Liefde tussen de regels door

[Recensie] Reine De Pelseneer publiceerde al jong enkele dichtbundels en kinderboeken. Met Is liefde lastig? waagde ze zich aan haar eerste jeugdboek. En dan nog wel over de liefde, zoals de  – misschien te evidente – titel aangeeft. Daarmee snijdt ze meteen een universeel thema aan.

De roman volgt vier hoofdpersonages: Lisse, Tino, Seb en Ada, die simultaan andere dingen beleven. Die gelijktijdigheid wordt gecreeëerd door de korte hoofdstukken, die telkens het personage in kwestie met de dag en het uur vermelden. Het belangrijkste hoofdpersonage is volgens ons Lisse, die met al haar medepersonages die ze aanvankelijk niet kent, in contact komt. De verlegen Lisse is een boekenliefhebster pur sang, maar op school is ze daardoor niet echt geliefd. Gelukkig kan ze zich uitleven tijdens haar voordrachtlessen, waar ze de charismatische Carlos heeft leren kennen. Maar wanneer ze denkt dat het iets wordt tussen hen, blijkt hij zich te outen als homo.

Verder is er ook de filosofische en vlotte Seb, die een relatiebreuk probeert te vergeten door met andere vrouwen aan te pappen. De bejaarde en trouwe Ada daarentegen treurt nog steeds om haar overleden man die de enige grote liefde was in haar leven. Ten slotte is er ook nog Tino, die tijdens een dagje spijbelen ontdekt dat zijn vader een affaire heeft. Al deze startpunten bevatten genoeg explosief materiaal voor een afwisselend verhaal waarin liefde, verdriet en vriendschap centraal staan. De verschillende vertelstandpunten met de herkenbare personages zorgen voor een boeiende mix die jongeren zeker aanspreekt.

Ook de vele verwijzingen naar muziekteksten en literatuur vormen een verrijking voor het verhaal. De essays van Michel de Montaigne vormen zo een rode draad voor de verhaallijn rond Seb. Lisse leest onder andere Jonathan Safran Foer, Tommy Wieringa en Paul Auster. Citaten van deze literatoren worden mooi verweven in de roman. Ada leest liever Jane Austen en de jonge Tino houdt dan weer meer van hedendaagse rockmuziek. Zelden troffen we zo’n goed uitgewerkte intertekstualiteit aan in een jeugdboek. Voor ons was deze eerste jeugdroman van De Pelseneer een aangename verrassing. Meer van dat, graag.

Eerder verschenen op Cutting Edge