Italië voor altijd

Donderdag, 26 mei, 2022

Geschreven door: Nicky Pellegrino
Artikel door: Jeannie Bertens

Amore

[Recensie] Nicky Pellegrino is een Britse auteur met Italiaanse roots. Ze woont en werkt in Nieuw-Zeeland maar in haar boeken neemt ze ons mee naar het zonnige Italië. De Italiaanse keuken speelt vaak een grote rol in haar boeken. Zo ook in Italië voor altijd waar Sarah-Jane, een ervaren kok, een belangrijke rol speelt in het bedrijf van de beroemde tv-kok Tom Whiffen. Een rol achter de coulissen wel te verstaan. Sarah-Jane en Tom vormen ook een gelukkig stel, althans dat denkt Sarah-Jane. Ze leven teruggetrokken en vrijwel niemand is van hun amoureuze relatie op de hoogte. Dat is beter voor het imago van Tom. En dan wordt ze ineens aan de kant gezet, zowel emotioneel als zakelijk. Er is geen plaats meer voor Sarah-Jane. Ze wordt er letterlijk ziek van maar gelukkig heeft ze een lieve moeder die haar aanspoort om op zoek te gaan naar haar Italiaanse roots. Dat doet ze en met haar oude Saab én haar onafscheidelijke hond Baxter gaat ze op pad. Alles gaat goed tot dat ze op een dag in het bergdorpje Montenello aankomt. Daar houdt haar Saab er mee op.

Assunta, die haar hele leven al in Montenello woont en er een trattoria leidt, vangt haar op en zorgt dat de Saab naar de garage wordt gesleept. Onderdak vindt ze via het plaatselijke hotel in een van de gerenoveerde huizen van de 1 euro actie van de burgemeester (dit verwijst naar het vorige boek van Pellegrino dat ook in Montenello speelt, het is niet echt een vervolg). Assunta weet als geen ander dat een goede maaltijd onontbeerlijk is bij het verwerken van verdriet. Ze sluit Sarah-Jane in haar grote hart en zet haar een heerlijk maaltje voor de neus. Daarmee wordt hun vriendschap een feit, ze delen immers de passie voor koken.

Het verblijf in Montenello loopt uit doordat de auto niet meteen gerepareerd kan worden. De knappe monteur Riccardo wil de auto goed opknappen, heeft daarvoor veel materialen nodig die allemaal besteld moeten worden. De altijd drukke Sarah-Jane moet in Montenello onthaasten, het leven daar kabbelt voort, er is altijd tijd voor een praatje bij een heerlijke espresso of een goed glas wijn, afhankelijk van het tijdstip van de dag. Eigenlijk heeft ze het er prima naar haar zin, totdat Tom besluit spijt te hebben van zijn acties en haar in Montenello op komt zoeken….

Italië voor altijd is een heerlijk boek om lekker in het zonnetje te lezen. Je waant je al snel helemaal in vakantiesferen. Pellegrino werkt met twee perspectieven, verteld vanuit Sarah-Jane en Assunta en wisselt die voortdurend af. Beiden zijn verzot op eten en alles wat daarmee samenhangt. Sarah-Jane werkt met recepten, wil alles vast leggen en Assunta kookt met haar hart, volgt de oude tradities zoals ze dat van haar oma geleerd heeft. Geen enkel recept van haar staat op papier. In de liefde zijn ze allebei niet erg succesvol, Sarah-Jane heeft een gebroken hart en aan Assunta lijkt de liefde voorbij gegaan te zijn. Maar in Montenello is alles mogelijk!

Een heerlijk boek dus om te lezen, Pellegrino hanteert een vlot tempo, weet feilloos het slaperige bergdorpje Montenello tot leven te wekken in haar boek. Je zou er zo naar toe willen reizen om voor 1 euro een bouwval te kopen en het om te toveren tot een paleisje. Velen zijn je al voorgegaan! Vier fijne sterren.

Italië voor altijd