Italien

Donderdag, 28 juli, 2022

Geschreven door: Martin Waller, Karen Dengler
Artikel door: Evert van der Veen

Land van kunst en natuur

[Recensie] “De Schepper heeft Italië naar ontwerpen van Michelangelo gemaakt,” aldus Mark Twain die wordt geciteerd in dit Duitstalige boek. Italien vertelt veel maar toch niet alles over dit rijk geschakeerde ”… land van de oorsprong van het Romeinse Rijk, wieg van de Renaissance, vaderland van beroemde kunstenaars, land van zon, strand en zee, uitbundige levensvreugde, culinaire heerlijkheden en exclusieve mode”. Met deze uitvoerige zin die recht doet aan alle facetten van Italië opent dit boek. De indeling is geografisch, het boek bestaat dan ook uit de delen: Noord-Italië, Midden-Italië, Zuid-Italië, Sicilië en Sardinië.

Bijzonder sfeervol maar ook krachtig getuigend van een bewogen geschiedenis is de foto over twee pagina’s van de Dolomieten. Het zal minder bekend zijn dat de Eerste Wereldoorlog zich ook hier afspeelde en dat is aan het houten kruis met prikkeldraad ook scherp zichtbaar. Het behoort tot de klassiekers van Italië maar toch mag een fraaie opname van de Drei Zinnen natuurlijk niet ontbreken. De foto’s in Italien zijn overigens van hoge kwaliteit en omdat ze vaak in royaal formaat worden afgedrukt, bepalen ze ook in sterke mate de sfeer van dit boek.

Regelmatig komen er in het boek thema’s voor die worden uitgelicht zoals mode, toneelspelers, Puccini, de Vespa scooter, de familie Di Medici en Chianti wijn.

Terecht wordt de Cappella degli Scrovegni in Padua belicht waar Giotto fresco’s heeft geschilderd maar die aandacht valt lang niet alle kunst ten deel in dit boek. De vele Italiaanse kunst vraagt dan ook om een apart en dan nog uiterst lijvig boek om dit allemaal goed voor het voetlicht te brengen.

Er is – uiteraard zou je bijna zeggen want het zijn topbestemmingen – uitgebreid aandacht voor steden als Venetië met meer dan 400 bruggen en een grote uitklapbare foto van Canal Grande. Ook Florence met zijn rijkdom aan kunst, Siena en natuurlijk Rome komen royaal aan bod in dit boek al kan natuurlijk niet alles dat in deze steden de moeite waard is, worden gepresenteerd.

De luchtopname van het Piazza di Porta Ravegnana in Bologna is door de rode daken echt Italiaans te noemen. Bologna is overigens een belangrijk culinair centrum en dat krijgt ook aandacht. Er zijn meer foto’s die er echt uit springen zoals die met Monte Titano met burcht bij San Marino, de kleinste republiek ter wereld, en de marmergroeve bij Carrara. De karakteristieke torens van San Gimignano komen door de lichtval van de laagstaande zon extra fraai over. Schitterend zijn ook de luchtopname van de Vesuvius en die van de Liparische eilanden met een vulkaan op de voorgrond. Bijzonder zijn ook foto’s van uitbarstingen van de Etna, één van de meest actieve vulkanen ter wereld.

De mozaïeken van Ravenna worden te weinig belicht en dat is een gemiste kans want ze zijn wereldberoemd en buitengewoon fraai en ook nog eens zeer compleet gebleven. Ook de fresco’s in de kerk van Assisi worden niet afgebeeld. Een aantal jaren geleden, toen er een aardbeving was in dit gebied, werden de fresco’s hier ook door getroffen maar ze zijn minutieus hersteld.

Italien biedt een fraai overzicht van natuur en steden in Italië, waarbij opvalt dat steden en gebouwen in het zuiden van Italië eenvoudiger van aard zijn dan die in het noorden. Het verschil in welvaart zoals dat door de eeuwen heen het geval is geweest, wordt daarin goed zichtbaar.